top of page

גבייה – איך לעשות זאת נכון?

הרבה מאוד בעלי עסקים, בעיקר עצמאיים המעניקים שירות מתמשך, נופלים בגלל אי גביית כספים. הדבר מייצר חובות ובעיה תזרימית ולא מאפשר לעסק לצמוח. הגבייה חייבת להיעשות בדרך המסודרת ביותר.

הנה כמה כלים שיסייעו לכם לגבות את הכסף שמגיע לכם בצורה קלה יותר:


1. הדבר הראשון הוא שינוי הגישה. בעלי עסקים רבים חשים חוסר נוחות לגבות כסף. עליכם להבין, אינכם גונבים כסף. עבדתם קשה. למדתם שנים רבות. הענקתם את כל מרצכם, ניסיונכם, השקעתם בלקוח. זה בסדר גמור לגבות את הכסף שמגיע לכם. אין בכך שום דבר פסול.


2. יש לתעד כל הצעת מחיר, כל מייל, כל הסכם עבודה, עם סכומי התשלום, תנאי התשלום ומועדי התשלום. אל תסגרו הסכמים בעל פה, ואל תסמכו אף פעם על "יהיה בסדר". מי שמרגיש לא נוח לבקש כסף ומרגיש שהוא נודניק אם הוא דורש את מה שמגיע לו – מוטב שיהיה שכיר. זה כסף שלכם, שעבדתם עבורו והוא צריך להיות אצלכם ולא אצל הלקוח.


3. יש לכם לקוחות שמשלמים אחת לתקופה? קחו צ'ק ביטחון או ערבות בנקאית. אל תוציאו סחורה ואל תתנו אשראי אם אתם לא מבוטחים. אתם לא רוצים לגלות שנתתם סחורה, והלקוח נעלם או לא עונה לטלפונים שלכם ומתחמק מלשלם.


4. הפסיקו לעבוד עם לקוחות עם מוסר תשלומים בעייתי, כאלה שצריך לרדוף אחריהם כל פעם מחדש. כשהקמתי את E-sports היה בחור שהתאמן אצלי פעמיים בשבוע, וביקש לשלם פעם בחודש. כשביקשתי את התשלום בסוף החודש הוא הפנה אותי למזכירה שלו ומיסמס את התשלום. הודעתי לו על שינוי התנאים: העליתי את המחיר לאימון ודרשתי תשלום מראש עבור כל 10 אימונים. הוא סירב לשינוי והודיע שהוא עוזב. אחרי חודש הוא חזר ושילם בדיוק כמו שבקשתי. פעמים רבות, ההתעסקות במרדף אחר הכסף אינה משתלמת. ויתור על לקוחות בעיתים יאפשר לכם להתמקד בלקוחות הטובים שלכם.


5. הוציאו חשבונית במקום, מיד אחרי שסיימתם את העבודה. אל תחכו לסוף החודש, ואפילו לא יום-יומיים. ואם מדובר בסכומים גדולים - דרשו מקדמות, כדי להקטין את הסיכון שלכם ולהבטיח שתקבלו את המגיע לכם.


6. אתם מאפשרים לשלם באשראי? החליטו על סכום מינימלי שבפחות ממנו אתם לא מוכנים לתת אשראי. אתם משלמים על אשראי בעלות הסליקה ובזמן שאתם ממתינים עד שהכסף מועבר אליכם.


זכרו:

1. עסקים נופלים בגלל תזרים לקוי- נהלו החל מהיום תזרים מסודר.

2. בדקו כל מוצר, שירות, מרכז רווח והפסד בעסק – האם הוא רווחי דיו?

3. אל תוותרו על גבייה – העובדה שכסף שלכם נמצא אצל אחרים פוגעת קודם כל במשפחה שלכם.




bottom of page