top of page

מהו יועץ עסקי?


שכירת יועץ עסקי יכולה לעזור לעסקים לשפר את ביצועיהם ולבצע את השינויים הספציפיים הדרושים כדי להשיג הצלחה.

תפקידם של יועצים עסקיים הוא לעזור לחברות להתגבר על אתגרי היומיום, להגדיל הכנסות או לצמוח לאפיקים חדשים.


חשוב לוודא כי ליועץ העסקי יש נסיון מוקדם עם עסקים וחברות בסגנון דומה לשלך ושיש אמון וכימייה בין הצדדים.

יועצים עסקיים עשויים לגבות לפי הפרויקט, לפי שעה, או ריטיינר חודשי.


מאמר זה מיועד ליזמים, לבעלי עסקים קטנים ובינוניים השוקלים לעבוד עם יועץ עסקי.


ניהול עסק קטן, או בינוני מאתגר לעיתים הרבה יותר מניהול ארגון גדול. בניגוד לארגון גדול בו יש מחלקה ספציפית לכל תחום, בעלי עסקים קטנים ובינוניים נדרשים למלא מספר רב של משימות על מנת להצליח- החל מהנהלת חשבונות, דרך מכירות ועד ניהול משאבי אנוש. זה הופך את תפקידם של בעלי העסקים לכמעט בלתי אפשרי, אבל, באמצעות העסקת יועץ עסקי, הם לא צריכים להבין הכל בעצמם.

הנה הדברים בהם יועץ עסקי יוכל לסייע לעסק שלך לשגשג.


מהו יועץ עסקי?


יועץ עסקי הוא אדם בעל קשת רחבה של מיומנויות שרכש באמצעות השכלה וניסיון קודם, המסייע לבעלי עסקים במאמציהם להתפתח ולהתקדם. בנוסף, יועצים עסקיים מספקים ייעוץ ניהולי כדי לעזור לארגונים לשפר את ביצועיהם ויעילותם. אנשי מקצוע אלו מנתחים עסקים ויוצרים פתרונות ובמקביל עוזרים לחברות לעמוד ביעדים שלהם. בעלי עסקים צריכים לשקול לשכור יועצים עסקיים כאשר הם זקוקים לעזרה, או פרספקטיבה נוספת על הדרך בה הם בוחרים ללכת או לעשות שינוי בעסק.


מתי ניקח יועץ עסקי?


ישנן מספר סיבות שבגללן בעלי עסקים צריכים לשקול לשכור יועצים-

כשיש צורך במומחיות בשוק ספציפי

כשיש צורך בזיהוי ובטיפול בבעיות בעסק

כשיש צורך לשפר את עבודת הצוות

כשיש צורך בשינוי בעסק

כשיש צורך בסיוע בקבלת החלטות ובמתי החלטה

כשיש להכשיר עובדים בתחומים שונים ועל מנת לייצר נהלי עבודה

כשצריך להחליט את מי מהעבודים לפטר.

כשיש צורך ביצירת אנרגיה בארגון.

כשמקימים עסק חדש


השלב הראשון של כל יועץ עסקי הוא שלב הגילוי, שבו המטרה היא ללמוד את העסק של הלקוח. יועץ עסקי טוב לוקח את הזמן כדי ללמוד כמה שיותר על העסק מהבעלים ומהעובדים. זה יכול לכלול, מילוי שאלונים, סיור במשרדים, פגישה עם המנכל והעובדים, ניתוח המצב הכספי וקריאת כל חומרי החברה לרבות נהלים. במהלך תהליך זה, היועץ העסקי יחשוף את מצב החברה, לאן פניה מועדות ומה הפעולות הקיימות שהיא מבצעת.


לאחר שהיועץ העסקי פיתח הבנה מעמיקה למצב החברה, נכנסים לשלב השני – שלב ההערכה וכתיבת תוכנית העבודה והגדרת המטרות. כאשר המטרה היא לזהות היכן נדרש שינוי. שלב זה כולל זיהוי נקודות חוזקה וחולשה של החברה וכן בעיות נוכחיות וצפויות. נושאים אלו יכולים לכלול בעיות שבעלי העסק כבר זיהו, כמו גם בעיות חדשות שהיועץ העסקי מגלה כתוצאה מהתחקיר שערך. יועץ עסקי צריך גם לזהות הזדמנויות לסייע לעסק לצמוח, להגדיל את ההכנסות והרווחים ולהגביר את היעילות בעבודה הכוללת.


בנוסף לזיהוי בעיות והזדמנויות אלו, יועץ עסקי צריך לפתח פתרונות לבעיות קיימות ותוכניות לניצול הזדמנויות. ייתכם ולחברה יש מחלקת מכירות חזקה במיוחד אבל מחלקת השיווק חלשה. זוהי הזדמנות לחברה להגדיל את מספר העובדים במחלקת השיווק ולשפר את יעלות העבודה של צוות המכירות. בשלב זה, חשוב ליועץ ולעובדי החברה לשמור על תקשורת פתוחה וכנה.


ביקורת בונה

חשוב שבעל עסק יקבל את עצתו של היועץ העסקי בשלב זה כביקורת בונה. הבעלים לא צריך לקחת את הביקורת הזו באופן אישי, שכן היועץ העסקי מביא אובייקטיביות ונקודת מבט חדשה. לא פעם הבעלים קרוב באופן אישי לעסק, מה שעלול להוות מכשול לשינוי וצמיחה נדרשים.

ברגע שבעלי העסק והיועץ מסכימים על תוכנית, על היועץ להיכנס לשלב השלישי של הייעוץ. זהו שלב הארגון מחדש, או יישום התוכנית. בשלב זה, עוקבים אחר התקדמות התוכנית ומתקנים אותה לפי הצורך.


סוגי יועצים עסקיים


אסטרטגיה וניהול

יועצים עסקיים אלה יסייעו להסתכל על העסק במבט רחב יותר במטרה להגדילו, להשיג הזדמנויות חדשות ולייצר פתרונות לאתגרים.

הנה כמה דוגמאות לפתרונות אפשריים באמצעות יועצים שכאלה:

התרחבות לשווקים חדשים, או הגברת נפח החשיפה בשוק הנוכחי שלך.

ארגון מחדש של המודל העסקי שלך כדי ליצור אסטרטגיה חסכונית, או ריווחית יותר.

פיתוח עסקי חדש..

רכישת מיזם עסקי חדש.

מיזוג עם עסק אחר, או שינוי מבנה העסק שלך.


תפעול

יועצים עסקיים בעלי התמחות תפעולית יכולים לסייע לבעלי עסקים לשפר את איכות התהליכים היומיומיים שלהם. יועצים עסקיים אלה מבצעים בדיקות קפדניות של \ המודל העסקי הנוכחי שלך ומגלים את הדרך הטובה ביותר להפיק את אותן תוצאות באיכות גבוהה יותר הן מבחינת העלות והן מבחינת הזמן.

דרכים נוספות שיועצים אלו עוזרים היא באמצעות בקרת איכות והבנה כיצד לייעל את הייצור שלך לקבלת תוצאות טובות יותר.


כַּספִּי

יועץ פיננסי יכול להראות לך את ההיקף הרחב יותר של האיתנות הפיננסית של העסק שלך. הוא בעיקר יסייע בהחלטות הקשורות בטיפול בהוצאות, ניהול החובות אל מול הגופיים להם העסק חייב כספים, מציאת משקיעים ועוד. יועץ פיננסי יכול גם לסייע בתכנון פיננסי, בייעוץ בנוגע לתשלום מיסים, ניהול תזרים ותוכנית הפרישה של בעל העסק.


משאבי אנוש

ישנן מספר יועצי משאבי אנוש שיכולים לסייע לבעלי עסקים במשימות משאבי אנוש יומיומיות כגון: גיוס ושימור עובדים חדשים, ניהול שכר, משימות אדמיניסטרטיביות, כתיבת נהלי עבודה וניהול מדיד של הביצועים.


שיווק

יועצי שיווק עוזרים לעסקים לזהות את החוזקות שלהם כמותג ולהרחיב אותם כדי ליצור מודעות וחשיפה למותג. בין אם העסק שלך צריך לוגו חדש, או אסטרטגיית מדיה חברתית, יועץ שיווק יכול להיות נכס משמעותי בהגדלת החשיפה של העסק שלך.


איך למצוא יועץ עסקי

מציאת היועץ העסקי הנכון עשויה להיות החלק הקשה ביותר עבור בעלי העסק. על היועץ להיות בעל תשוקה לעבודתו, דחף למצוינות ועין מקצועית לסדר וארגון. חשוב למצוא יועץ שיתן מענה לצרכים שיש לעסקים מהענף שלך, או ניסיון עם סוגי הבעיות שעומדות בפני העסק שלך. כמו כן, יש לודא שיש ליועץ המלצות מוצקות.


בנוסף, ודא שליועץ העסקי יש את כל הנסיון בפועל בייעץ. מומלץ לבקש דוגמאות להצלחות קודמות ולדבר עם אותם בעלי עסקים.


מהו הרקע האופייני ליועץ?


הרקע המתאים ליועץ שתבחר תלוי בעיקר בענף ובצרכים שלך. בדרך כלל הרקע החשוב יהיה כישורים ניהוליים (עסקיים), מדעיים או טכניים.


ללא קשר לסוג היועץ איתו תבחר לעבוד, הרקע שלו הוא קריטי. זה יעזור לך להבין את הסבירות שהוא ישפר את העסק שלך.

הנה מה שצריך לקחת בחשבון כשבודקים יועצים פוטנציאליים:


האם יש להם ניסיון מעשי?

זה יכול להיות חשוב במיוחד בעולם העסקים. אם מישהו יצא ישירות מהמכללה ותייג את עצמו כיועץ, האם הוא באמת יודע משהו יותר ממך? שקול לחפש יועצים שהחזיקו או ניהלו בהצלחה עסקים קטנים, ארגונים ארגוניים או מחלקות ספציפיות.

האם הניסיון שלהם ישים?

מנכ"ל בנק לשעבר אולי נראה מרשים, אבל האם יש לו את הידע והניסיון להפוך את הבית קפה או הקליניקה שלך כקוסמטיקאית לעסק קטן ורווחי? אולי, אבל ייתכן ודווקא בעל בית קפה לשעבר או מי שליווה עשרות קוסמטיקאיות, עשוי להיות התאמה טובה יותר לעסק שלך.

חפשו יועצים שעבדו בענף שלכם ועם עסקים התואמים את שלך בסגנון, בגודל, בצרכים ובמטרות.

מה הרקורד שלהם בייעוץ?

אתה לא רוצה רק יועץ שיש לו את הניסיון הנכון; אתה רוצה יועץ שהוכיח הצלחה עם חברות כמו שלך. בקשו רשימה של עסקים שהיועץ עבד עבורם, ובקשו הפניות. חפש יועץ שעזר לעסקים להתגבר על סוגי האתגרים שאתה מתמודד איתם או שהקים עסקים הדומים מאוד לשלך, ופנה לאותן חברות כדי לברר אם הן היו מרוצים מהשירותים


יועץ עסקי שאלות נפוצות


כמה גובים יועצים עסקיים?

שכר יועצים עסקיים משתנה מקצה לקצה בהתאם לניסיון שיש ליועץ, מהות הפרוייקט והזמן שיושקע בו, ההמלצות עליו וכמובן כמות לקוחותיו. שכר יועץ מתחיל יעמוד בין 250 ל 300 ש"ח לשעה והוא יכול להגיע ל 5,000 ש"ח לשעה.

עלות הייעוץ יכולה להיות עפ"י החלוקה הבאה:


לפי פרויקט.

לפי שעה.

תעריף יומי.

ריטיינר חודשי.


יועצים עסקיים מהווים הוצאה לא מבוטלת, אבל נוכחותם בעסק יכולה לעזור לך להגדיל את העסק ולהגדיל את הרווחים לעיתים פי 100 מהעלות שלהם.



איך יודעים מתי לקחת ליווי של יועץ עסקי?


אם העסק שלך נמצא בתהליך הקמה – כדאי מאד שתיקח יועץ עסקי.

אם העסק שלך מתקשה באחד מהתחומים הללו- בעיות פיננסיות, שיווק ומכירות, משאבי אנוש, קבלת החלטות, ניהול זמן, אי הבנה מה הכיוון של העסק, יצירת שיטתיות בעסק, אז כדאי לחפש יועץ עסקי.


זכור כי יועצים עסקיים מתמחים בתחומים עסקיים מסוימים, ולכן עליך לחפש מומחה לצרכים שלך. לדוגמה, אל תעסיק מומחה בתחום התפעול אם אתה צריך את סיוע בתכנון פיננסי.


אם אתם מבחינים בירידה כלשהי בהכנסות או ברווחים שאינכם יכולים להסביר, זה יכול להיות עוד סימן שהגיע הזמן להעסיק יועץ עסקי, שיוכל לאתר סיבות אפשריות לירידה ברמת ההכנסה ומציאת דרכים לתקן אותן.


למי המכון הישראלי נותן מענה לצרכים של ייעוץ עסקי?


המכון הישראלי לניהול מעשי משלב בין הצורך בהבנה איך מנהלים עסק ומקבלים עליו שליטה ובין הצורך בהבנה בתחום ספיציפי בניהול.


מודל E-effective שפותח על ידי ערן שומרון מעניק ידע מלא, מסודר ופרקטי לניהול של העסק מא' ועד ת'.

יחד עם זאת כל אחת ממנהלי המכון הישראלי לניהול מעשי, מתמחה בתחום ספציפי מעולמות השיווק, ניהול פיננסי, מכירות, הנעת עובדים ועוד.


השילוב הזה מעניק לנו את האפשרות להעניק למנעד רחב של לקוחות שירות מקצועי, מנוסה ועתיר בלקוחות שיעידו על השינוי הדרמטי לטובה בעסק שלהם.




bottom of page