top of page

הטעויות הטיפשיות שבעלי עסקים עושים.

מטבעם, רוב היזמים, בעלי העסקים, הם אנשים אינטליגנטיים, יצירתיים, נלהבים ושאפתנים. אבל כל אלו לא מבטיחים שכל בעל עסק מקבל את ההחלטות הנכונות עבור העסק שלו, כל הזמן.


הרבה פעמים טעויות של בעלי עסקים עלולות להיות כה גדולות עד שהן מביאות לקריסה מוחלטת של העסק.

במהלך השנים נתקלתי במספר טעויות של בעלי עסקים שפשוט "שיגעו" אותי. מדובר בצעדים, חסרי הגיון שפגעו בעסקיהם בצורה רצינית עד כדי קריסת העסק.


בין אם אתם מקימים עסק, או בעלי עסקים שפועלים להגדיל את העסק שלכם, עליכם להימנע מלעשות את הטעויות הבאות בכל מחיר.


טעות ראשונה: בעלי עסקים לא מבינים את היסודות העסקיים.

יש 3 יסודות עסקיים מהותיים.

1. חייב מוצר / שירות מעולה, או עם בידול מובהק.

2. חייב להיות למוצר / שירות מודל עסקי ברור.

3. חייב לשווק אותו.


בעלי עסקים רבים לא יודעים להעיד כי השירות שלהם הינו טוב מספיק. חלק גדול מאד אינו יודע מה הבידול של השירות / של המוצר שלו.

אם השירות שלך בינוני, אם המוצר שלך אינו מספיק טוב – חבל על האנרגיה והזמן אותם הנך משקיע בהקמת עסק – זה פשוט לא יעבוד.

אם אינך יודע מה הבידול שלך, תראיין את לקוחותיך ושאל אותם מדוע קנו דווקא ממך. תזקק את מה שהם אומרים עד שתמצא את הבידול המדויק שלך.

חברות מצליחות מבוססות על מוצרים ושירותים מעולים עם בידול מובהק.


היסוד השני הוא מודל עסקי ברור. בעיקר בעסקים מתחום הקמעונאות, אבל לא רק, חשוב שיהיה ברור מהו הרווח הגולמי ומהו הרווח התפעולי לאור הוצאות התפעול השונות.

נתקלתי בבעל עסק מתחום בנית האתרים שכל מטרתו הייתה להגדיל את העסק ולהביא עוד ועוד עובדים. הוא לא הבין "איפה נמצא הכסף", עד שבבדיקה קצרה שעשינו מצאנו אותו.

הרווח הגולמי שלו היה כה נמוך עד כדי כך שכולם הרוויחו...חוץ ממנו.


היסוד השלישי הוא שיווק השירות / המוצר שלך.

אין זה משנה, אם מדובר בשיווק מפה לאוזן, בשיווק ממומן, אורגני, בשיווק באונליין או באופליין.

חשוב שתפיץ את "הבשורה" בכל הכוח ותייצר חשיפה מקסימלית.


טעות שניה – חושבים רק על כסף

אתם בטח מכירים את זה. ניהלתם שיחת מכירה. הלקוח לא השתכנע ומאותו הרגע אתם מתוסכלים, כועסים על עצמכם על שבחרתם להיות עצמאיים, הביטחון העצמי שלכם יורד לחלוטין ושואלים את עצמכם "למה אני צריך את זה". העסק הוא מקסים וטוב אם יש מכירות, ואם אין – הכל על הפנים.


זאת טעות חמורה. כסף הוא תוצאה, לא מטרה. אני משוכנע שיש מי שמצקצק כעת ואומר "נו בטח, הוא לא מבין את המשמעות של לחיות כל הזמן בלי אוויר כלכלי.

האמינו לי, אני מכיר היטב. דווקא בגלל זה אני מאיץ בבעלי עסקים. אל תתעסקו בכסף. תתעסקו בלהעניק שירות מעולה, בלספר ליותר אנשים מה אתם עושים ולמה כדאי לקנות דווקא מכם, בלשפר את איכות המוצר ואת רמת השירות. הכסף יבוא. הכסף הוא תוצאה.


טעות שלישית- שבויים בידיים של העובדים שלהם.

יש פתגם ישן שאומר: "אל תשימו את כל הביצים שלכם בסל אחד". כנ"ל לגבי ניהול עובדים.

לעתים קרובות מדי, בעלי עסקים סומכים יותר מידי על העובדים שלהם, על אנשי השיווק שלהם, על רואה החשבון שלהם.


עם כל הכבוד לכל בעל תפקיד כזה או אחר – האחריות לעסק היא רק על הבעלים שלו. זה אומר שאסור לעסק להיות תלוי בעובד זה או אחר. אסור לבעל עסק לקבל את מה שאומר לו איש השיווק כ"תורה מסיני" וכנ"ל לגבי אופי העבודה מול רואה החשבון שלכם.


כשאני שואל בעל עסק לגבי הרווח הגולמי שלו והוא עונה "אני צריך לדבר עם רואה החשבון שלי", אם אני שואל בעל עסק לגבי עלויות השיווק שלו והוא משיב שעליו לדבר עם איש השיווק, אני מבין שיש בעיה.


בעל העסק חייב להיות מודע לכל פעולה בעסק, צריך לדעת להחליף כל עובד בכל תפקיד, או לדעת למצוא מישהו אחר למילוי התפקיד, לשלוט במספרים, בשיווק וכד'.




bottom of page