top of page

שבעה כללים לקבלת החלטות בעסק

מאמני המכון הישראלי לניהול מעשי ואני מלווים עשרות בעלי עסקים. בתוך תהליך הייעוץ העסקי אנו נתקלים באינספור טלפונים לאורך כל היום עם האמירה, שאלה-


'אני רוצה להתייעץ אתך לגבי משהו'. 'אני זקוק לעזרה בקבלת החלטה'


ואכן בעל עסק מקבל מאות של החלטות לאורך היום. לגבי רובן הוא אפילו אינו מודע שהתלבטות הקיימת אצלו, אלא הוא בוחר באופציה הכי מוכרת לו על בסיס ניסיונו מהעבר.


אני רוצה במאמר הזה להעניק לכם, שבעה כללים שיסייעו לכם לקבל החלטות בצורה טובה יותר.




  • החליטו על סמך נתונים – פעמים רבות מקבלים החלטות בנושאים כגון השקעת כסף בשיווק, כניסה לתחום מסוים, או פיטורי עובד רק על בסיס תחושה, שמועה או אירוע חד פעמי. גם אני, כשהייתי מנהל צעיר, פיטרתי עובדים רק כי הקשבתי לתחושת הבטן שלי ואחר כך התחרטתי, כי גם אם עובד או עובדת עשו טעות והרגיזו אותי פעם אחת, הם עדיין יכולים היו להיות עובדים טובים. היום אני יודע שצריך לפעול אחרת, ואני ממליץ גם לכם לקבל החלטות על בסיס נתונים מוצקים. הנתונים חייבים לבוא לפני האינטואיציה.

לפני כל פעולה שאנחנו עושים בחברה, אנחנו בודקים נתונים. לדוגמה, אם אנחנו רוצים להשקיע בשיווק, אנחנו מקצים תקציב לניסוי. זה חייב להיות סכום שאם הוא ילך לאיבוד, הוא לא יהיה משמעותי. לדוגמה, אנחנו משקיעים 2,000 שקל באפיק שיווקי מסוים. אם הוא לא הוכיח את עצמו, לא קרה כלום. וכך אנחנו עוברים לאפיק הבא ולעוד אחד, עד שמוצאים את האפיק שבו על כל שקל שנשים נרוויח ארבעה שקלים – ושם כבר נשקיע תקציב שיווק מכובד.


יש משפט שרובכם מכירים- 'אלוהים נמצא בפרטים הקטנים'. הצלחה של עסק, ללא ספק מצויה בפרטים הקטנים- בנתונים הכספיים, בעלות העמלות, ביחס ההמרה, בעלות ליד ועוד.


חשוב שתמצאו בפרטים הקטנים ובנתונים.



  • היזהרו מהסכמה של בובות – כמנהלים, לא כדאי שיהיו לכם עובדים שהם "יס-מן", שאומרים כן על הכול, אלא עובדים שיגרו את החשיבה שלכם ויערערו עליה. אם כל העובדים מקבלים בלי שום ויכוח את כל מה שנאמר להם ותומכים ללא עוררין בכל החלטה שלכם – יש פה בעיה. מנהלים עם ביטחון עצמי גבוה יכולים לשמוע דעות של אחרים ולקבל אותן כשהן רלוונטיות. כדאי שתהיו מנהלים כאלה ולא מנהלים עם ביטחון עצמי נמוך שמרגישים שהכבוד העצמי שלהם נפגע אם יש עימותים או דיונים והדעה שלהם לא מתקבלת.


  • דעו מתי לעצור ולחשב מסלול מחדש – בחנו היטב כל השקעה כספית, כל קליטה של עובד, כל תהליך שאתם הולכים לעשות בעסק. החליטו מראש מהן התוצאות הרצויות לכם ולמשך כמה זמן אתם מתכננים לבחון אותן, כך שאם דברים לא יקרו כמצופה, תדעו שעליכם לעצור ולבחון מחדש את אופן הפעולה שלכם.


  • קבלו כמה שפחות החלטות בעצמכם – כמנהלים עליכם לגלגל אל העובדים שלכם את קבלת ההחלטות הפשוטות יותר ולקבל רק את החלטות הקצה. העובדים שלי יודעים שהם מגיעים אלי רק כשהם הגיעו לדרך ללא מוצא, וגם אז הם חייבים להביא איתם פתרונות אפשריים. אני לא מוכן שעובדת או עובד יבואו אלי ויגידו שיש בעיה. אני רוצה שהם יגידו לי שיש בעיה ושיש להם רעיון לפתרון, גם אם הם לא בטוחים שהפתרון הזה טוב. בדרך כלל כך מתקבלות החלטות טובות יותר. כדי שזה יקרה, אפשרו לעובדים שלכם לקבל יותר החלטות, ותנו להם תחושת ביטחון גם אם הם טועים.


  • כשיש עימות, השתמשו במשפט "שניכם צודקים" – אם עובד מתעמת עם לקוח, ואתם תגידו לו שהלקוח צודק, העובד ייפגע. אם תגידו ללקוח שהוא טועה, סביר שאותו לקוח לא יחזור. במצב כזה אני אומר: "שניכם צודקים, אבל הפעם בואו נפעל לפי מה שהלקוח ביקש." הרבה פעמים זה עוזר להוריד מתחים ולפתור בעיות כשנוצרים עימותים לא רק בין עובדים ללקוחות, אלא גם בתוך הצוות.


  • קחו ייעוץ משפטי כשצריך – כפי שכבר ציינתי במאמר אחר בעבר, שום עסק לא יכול להתנהל בלי רואה חשבון ועורך דין או יועץ משפטי. ההמלצה נובעת מניסיון אישי כואב. פעם החלטנו בעולם המים לפתוח בריכה במקום מסוים, והגיע עובד לחפיפה. החתמנו אותו על הסכם עבודה לשנה, אבל ההסכם לפתיחת הבריכה התפוצץ באותו ערב. התקשרנו לבחור ואמרנו לו שאנחנו מתנצלים, אבל הפרויקט לא יוצא לפועל, ולא נוכל להעסיק אותו, ונשלם לו כמובן על החפיפה. חודש לאחר מכן התברר שהוא תובע אותנו על 120,000 שקל – הסכום שהיה אמור להשתכר במשך שנה. ניסיתי לדבר איתו, להסביר שהעסק לא נפתח, להציע סכום מסוים כפיצוי, אבל הוא בשלו. הוא ידע שבבית המשפט לדיני עבודה פועלים קודם כול לטובת העובדים.

הלכתי לבית משפט, נאלצתי להביא איתי עורכת דין לשני דיונים, ואחרי הרבה דין ודברים, עצבים וזיעה, הוחלט שאשלם לו 10,000 שקל, ומובן ששילמתי גם לעורכת הדין. כל המאמץ המיותר הזה היה נחסך אילו הייתי מתקשר לעורכת דין ברגע שהבנתי שהעסק לא ייפתח, אומר לה שהחתמתי עובד על הסכם, שהוא היה אמור להתחיל לעבוד, ושהעסקה התפוצצה. באותו רגע היא היתה אומרת לי מה לעשות. אומנם הייתי משלם לה על הייעוץ, אבל זה היה חוסך את כל השתלשלות העניינים הזאת. זכרו את הסיפור הזה ואל תוותרו על ייעוץ משפטי בכל צעד שאתם עושים.



  • טפלו קודם כול במה שיכניס לכם כסף – כשיש לכם הרבה משימות ואתם צריכים להחליט באיזו מהן להתחיל, עשו קודם כול את מה שייצר לכם עכשיו כסף: הפקידו צ'קים, טפלו בגבייה, תנו קדימות לכל מה שמכניס כסף לעסק, ורק אחר כך טפלו בכל השאר. אם אתם מתלבטים בין פעולה תפעולית שוטפת לבין עבודה שיווקית שתכניס כסף – תנו עדיפות לפעילות השיווקית.


לסיכום: קבלו החלטות על סמך נתונים בלבד, אל תחסכו בייעוץ משפטי וטפלו קודם כול בדברים שמכניסים לעסק כסף.




תגובה 1
bottom of page