top of page

למה כל בעל עסק צריך ייעוץ משפטי קבוע?

בעבר שימשתי כמג"ד במילואים בגדוד חילוץ והצלה. השיעור הראשון שלמדתי היה שכשמפקד מגיע לאתר הרס, הוא חייב שיהיו לצדו שני בעלי תפקיד: רופא ומהנדס. תפקיד הרופא הוא לומר את מי מהפצועים יש לפנות ראשון. תפקיד המהנדס הוא לומר למפקד היכן מותר לדרוך והיכן מסוכן לדרוך באתר ההרס, כדי שלא יהיו נפגעים מקרב הכוחות המחלצים.

למה הדבר דומה?

להתנהלותו של בעל עסק.

בעל עסק חייב שיהיו לצדו שני בעלי תפקיד: רואה חשבון ועורך דין או יועץ משפטי. תפקידו של רואה החשבון הוא, לשמש מבקר של ההתנהלות הכלכלית של בעל העסק מול הרשויות ולייעץ לו כיצד להתנהל מבחינה כלכלית באופן שימנע קריסה של העסק. תפקידו של עורך הדין או היועץ המשפטי הוא למנוע מבעל העסק לעשות טעויות שעלולות לעלות לו הרבה כסף ולייעץ לו בתחומים שקשורים לחוקיות בתחום עיסוקו.

במאמר זה אסביר את חשיבות הישות המשפטית בעסק.



מתי צריך ייעוץ משפטי?

ישנם מספר מקרים שבהם חשוב שאתם כבעלי עסק תקבלו ייעוץ משפטי:

  • דיני עבודה – כשאתם חותמים על חוזים והסכמים עם עובדים, יש צורך בייעוץ משפטי. אחת הטעויות הנפוצות של בעלי עסק היא אי-עמידה בחוקי העבודה. חשוב שתדעו שחלק מהעבירות הן אף בגדר עבירה פלילית. אי-תשלום שכר בזמן, העסקת עובד ללא הסכם, העסקת עובד בשעות עבודה מעבר למוגדר בחוק – כל אלו עלולים לסבך אתכם בתביעות משפטיות.

עסקים רבים, בעיקר עסקים קטנים אך גם בינוניים, אינם מקפידים להחתים את עובדיהם על הסכם כלשהו, ובמקרים מסוימים הם מסתפקים בהסכם שהורידו מהרשת. בחלק לא מבוטל מהסכמים אלו חסרים סעיפים משמעותיים או שהם אינם מעודכנים בהתאם לתקנות ולחוקים החדשים. הסכמים כאלה עלולים לחשוף בעלי עסק להפסדים של אלפי שקלים.

  • חוזים מול לקוחות – בעלי עסק רבים מעניקים שירותים או מספקים מוצרים ללקוחות. לא פעם ההתקשרות נחתמת בלחיצת יד, או בהסכמה שבעל פה. אך גם במקרים כאלה חשוב לחתום על הסכם או על חוזה ולקבל ייעוץ משפטי. מתוך היכרות עם מאות עסקים, אני יכול להעיד שהתופעה של אי-תשלום – הנובעת בין השאר מכך שהלקוחות נתקלים בקשיים כספיים – עלולה להגיע לממדים עצומים: אחוזים משמעותיים ממחזור החברה. במקרים שבהם אין כל הסכם חתום בין בעל העסק ללקוח, הדבר מגדיל את החשיפה של בעל העסק לאובדן כספי משמעותי.

  • חוזים וליווי בתחום הרכש – כל ביצוע רכש מחייב חוזה מסודר. בחוזה יש לפרט מה יהיו השירותים או המוצרים שהעסק יקבל, מה יהיו הסטנדרטים שבהם יסופק השירות, זמני האספקה, תנאי התשלום ועוד.

  • ליווי משפטי בעסקאות משמעותיות כגון כניסה לתחומי עיסוק נוספים – אם החלטתם על תחום עיסוק נוסף, עליכם לוודא שיש לכם עורך דין הבקי בחוקים השונים בתחום כדי להאיר את עיניכם באשר לסעיפים ולחוקים שאינכם בקיאים בהם.

  • עריכת הסכמי סודיות וליווי משפטי בתחום היזמות – כיזמים ייתכן שיש לכם רעיונות שעליכם לחשוף בפני אחרים כדי לגייס אותם או כדי לגייס כסף. חשוב מאוד שתוודאו שהצד שמנגד חותם על הסכם סודיות שמגן עליכם מפני אפשרות של גניבה.

  • הסכמי שכירות – רוב רובם של בעלי העסק לא חושבים ביום הקמת העסק על מקרה שבו, חלילה, יאלצו לסגור את העסק. לכן בעלי עסק רבים חותמים על הסכמי שכירות לתקופות שכירות ממושכות ללא ליווי של עורך דין. כל עוד הדברים פועלים על פי התוכנית, אין שום בעיה. אבל אם העסק נתקל בקשיים, ובעליו נאלץ לסגור את שעריו – עולים קשיים רבים בניהול משא ומתן ליציאה מהעסק מול בעל הנכס. ליווי משפטי עשוי למנוע אירועים מסוג זה באמצעות הכנסת סעיפי יציאה מוקדמת או הודעה על פינוי מוקדם.

  • ייעוץ משפטי כללי לבדיקת חסמים לקראת מהלכים עסקיים שונים – ישנם תחומים שבהם הרגולציה מערימה חסמים. עליכם להיעזר ביועץ משפטי כדי לבחון מה המשמעות הכספית של תהליכים מסוג זה ואילו התאמות תצטרכו לעשות לפני ביצוע המהלך העסקי.

  • שותפויות – אחת הבעיות השכיחות ביותר בניהול עסק היא שותפויות שיצאו לדרך ללא חתימה על הסכם מוסדר, אלא על בסיס חברות מוקדמת או על בסיס קרבה משפחתית. לא פעם חילוקי דעות מביאים לכך שמערכת היחסים עולה על שרטון. באופן אישי ליוויתי לפחות שלושה עסקים משפחתיים שקרסו בגלל סכסוכים משפחתיים. לאור העובדה שבכמה מקרים לא היה הסכם מסודר בין הצדדים, כל צד התבצר בעמדתו ולא היה מוכן לוותר. הדבר גרם נזק ממשי לחברה בכל אחד מהמקרים. העדר הסכם מוסדר עלול לגרום נזקים אדירים לשני הצדדים.


לסיכום:

אני ממליץ לכל בעל עסק לוודא שיש לו עו"ד מצויין בחלק ממהוצאות הקבועות. מדובר בהוצאה קבועה שחוסכת לבעל העסק סכומים עצומים ועוגמת נפש רבה.



bottom of page