תפקיד מנכ"ל בפעם הראשונה הוא מאתגר מאד ומביא איתו אתגרים ויתרונות רבים: האחריות האינסופית, ההשפעה והמנהיגות כמנהל הבכיר בעסק / בארגון אותו הנך מוביל.
העצה הראשונה, והמרכזית למנכ"ל בתפקידו הראשון: אל תנסה להשיג הכל בבת אחת.
הגדר מה חשוב, תבין מה המשאבים העומדים לרשותך ותגדיר מטרה ויעדים ברורים.
בכדי לקבל הבנה ברורה של כניסה לתפקיד הראשון שלך, הבה נבחן שישה תחומים עקריים בהם יש להתמקד.
1. אסטרטגיה
הגדרת המסלול בו תוביל את החברה שלך היא ללא ספק האחריות המשמעותית והמאתגרת ביותר שתעמוד בפניה.
אחרי הכל, חברה ללא אסטרטגיה וחזון ברורים לא תחזיק מעמד זמן רב. כמנכ"ל, יש לך את היכולת להשפיע, את הכוח והמרחב לקבוע את הכיוון של הארגון שלך.
אחת העצות החשובות שקיבלתי ממנכ"ל וותיק היתה- הדרך המהירה ביותר להרוס את החברה שלך היא להפוך לנרקומן של פרטים קטנים.
העצה הראשונה שלי היא אל תיפול בבור של הפיתוי להיכנס לעסק ולפתור בעצמך את כל הבעיות. אתה צריך לראות את העסק בפרספקטיבה הנכונה בה תשפיע על העסק בצורה הטובה ביותר. תן לנגנים לשלוט בכלים שלהם; אתה המנצח עכשיו.
בבואך לבנות אסטרטגיה, היה ממושמע והימנע מקיצורי דרך. השתמש במחקר, בניתוח נתונים ופרספקטיבה רחבה של המציאות.
על מנת לפתח אסטרטגיה מומלץ לפעול בצורה קפדנית עפ"י הצעדים הללו:
פתח את החזון של הארגון שלך.
הגדר את היתרון התחרותי והבידול של הארגון שלך.
הגדר בצורה ברורה את המטרות שלך.
התמקד בצמיחה שיטתית באמצעות הגדרת תוכנית עבודה מסודרת.
תחשוב על התמונה גדולה- רשום לך מה שלושת הדברים הגדולים שישפיעו הכי הרבה על העסק והתמקד בהם
הישאר מעודכן במה שקורה בשוק שלך.
בסופו של דבר תפקיד המנכ"ל מתרכז בעיקר בשני דברים-
הגדרת חזון החברה ופיתוח עסקי
וטיפול באירועי ליבה בחיי הארגון
2. אימון
אתה צריך לבלות את רוב זמנך בפיתוח האנשים שלך.
העובדים שלך מביטים בך. אתה לא רק המנכ"ל, אתה המנטור הראשי. אתה זה שצריך להוביל את העובדים שלך ולהניע את הארגון קדימה בהתאם לאסטרטגיה שהגדרת.
איך תעשה זאת?
ערוך מפגשי אימון קבועים עם הצוות הניהולי שלך
פתח קשרים עם צוות המנהלים שלך על בסיס כנות ואחריות. מפגשי אימון אחד על אחד הכוללים דיווחים מהכפופים אליך ישירות, הם הבסיס למערכות היחסים החשובות ביותר.
פגישות אלו יניבו תמורה נהדרת אם תקפיד ללמד את הצוות שלך מהן המטרות של הארגון.
למשל, פגישות האחד על אחד היעילות ביותר משמשות כזרימת מידע דו סיטרי. אתה שואב מידע על האופן שבו פרויקטים מתקדמים ומקבל תובנות לגבי האופן שבו המנהלים הכפופים אליך ניגשים למשימות שלהם.
מנגד הכפופים לך מבינים מה אתה חושב לגבי הביצועים שלהם ויחד מבצעים תיאום משימות ויעדים לאור מטרות הארגון.
פגישות אחד על אחד הן הזדמנויות מצוינות להעניק הכרה לצוות שלך, להעלות רעיונות יצירתיים ולהגדיר שוב ושוב יעדים לביצוע.
באופן משמעותי יותר, הפגישות הללו הן הזדמנות להוות דוגמא אישית של ההתנהגות שבה אתה רוצה שהכפופים לך יתנהגו עם האנשים שלהם.
שים את הפגישות הללו בראש סדר העדיפויות, וודא שהם מתבצעות עם סדר יום, כבד את זמנם של האחרים וסיים כל פגישה עם תוכנית פעולה להמשך.
3. מדוד ביצועים
אם אתה לא יכול למדוד את זה, אתה לא יכול לנהל את זה." - פיטר דרוקר, אחד מאבות תורת הניהול.
זה נשמע פשוט מאד. יש כאלה שלא מודדים כלום ויש כאלה שמודדים הכל. אבל את החוכמה של דרוקר כדאי ליישם בצורה נכונה: למדוד את מה שחשוב.
נתונים סטטיסטיים מרשימים הם חסרי תועלת אם הם אינם מספקים בסיס לקבלת החלטות ממוקדות המניעות את הארגון שלך לעבר היעדים שלו.
כיצד למדוד ביצועים
כשזה מגיע למדידת ביצועים, ההמלצה שלי היא לבצע מדידות לאור העקרונות המוצהרים בחזון ובייעוד של הארגון שלך.
האם אתה מודד תוצאות של סקרי לקוחות בנוגע לרמת שירות הלקוחות של הארגון שלך?
האם אתה מודד את כמות המכירות של הארגון שלך?
האם אתה מודד את כמות הלידים שמגיע כתוצאה מפעולות השיווק שלך?
יעדים ומדדים הם דבר נפלא, אבל התנאי שחשוב באמת זה שהם מתיישרים עם האסטרטגיה של הארגון.
4. תרבות הארגון
האם לארגון אותו אתה מנהל יש תרבות ארגונית?
ייתכן והחברה אותה הנך מנהל היא חברה צעירה שאין לה תרבות ארגונית. מנכ"לים רבים מזיניחים את הנושא הזה ומשאירים את "הדבר הזה" הקושר לתרבות ארגונית למועד מאוחר יותר או לטיפולו של מישהו אחר – מנהלת משאבי אנוש למשל.
הם מפספסים הזדמנות מצוינת להפוך למנהיגים של החברה שלהם וליצור צוות מגובש וחדור מוטיבציה, שנמצא בבסיסה של חברה משגשגת.
איך ליצור את תרבות החברה שלך?
יצירת תרבות מתוך כוונה היא אחריותו - של המנכ"ל. התרבות הארגונית היא "כוח המשיכה של המנכ"ל לארגון".
זאת סמכותו, אחריותו (וחובתו) של המנכ"ל להשפיע על תרבות הארגון ולהניח את התשתית לאופי של החברה שאתה רוצה לנהל.
טקטיקות לבניית התרבות הייחודית שלך:
הנה כמה עצות נהדרות ליצירת תרבות ארגונית לחברה:
לתקשר עם העובדים בכנות, באופן קבוע ושקוף.
להלחם באפטיות ובראקטיביות על ידי שיתוף בהצלחות.
הפוך את הנתונים והתוצאות של החברה לנגישים לכולם.
עודד חדשנות על ידי תגמול על רעיונות טובים.
צור צינור נגיש דו-סיטרי למשוב עובדים.
קבע שיחות קבועות של המנהלים עם העובדים ופעילות מגוונת באופן קבוע ותדיר.
5. היה ה'שגריר' של החברה
מרגע שהפכת למנכ"ל החברה אתה איש המכירות הבכיר והחשוב שלה. המנעות מאמירת ה'אני מאמין' של החברה בפני לקוחות, עובדים, ספקים, המנעות מעמידה בחזית בכל דבר הקשור בשיווק וביח"צ זאת החמצה שאסור להחמיץ.
המנכ"ל הוא ה'פרצוף' הרשמי של הארגון. ככזה עליו להיות בכל הזדמנות בחזית השיווקית של הארגון. זה נכון במיוחד לגבי עמידה אל מול לקוחות נוכחיים ולקוחות פוטנציאליים.
המנכ"ל חייב לתת יחס עודף ללקוחות מובילים ולשמר את מערכת היחסים איתם. עליו להשקיע את הזמן הנדרש בכדי לייצר מערכת יחסים מעולה איתם.
אני זוכר שיחה עם מנכ"ל וותיק בצעירותי שאמר לי שאת רוב זמנו הוא מחלק בין 'חשיבה על הצעד הבא של החברה לבין פגישות עם לקוחות אסטרטגיים של החברה'.
6. אתה לומד כל הזמן
מנהיג גדול הוא כזה שמבין שלמרות ההצלחה - יש עדיין אנשים שיכולים ללמד אותו, לעזור לו, ושזה בסדר להגיד, 'אני לא יודע, מה אתה חושב?'
המיומנות הכי חשובה ליבה של כל מנכ"ל יעיל היא קבלת החלטות. קבלת החלטות מצוינת תהיה תלויה בנכונותך ללמוד תמיד - על התעשייה שלך, על המתחרים שלך ועל החולשות והחוזקות של הארגון שלך. התייחס להתפתחות שלך משהו הכרחי על מנת שלמור על רלוונטיות.
המנכ"לים הטובים ביותר מחפשים כל הזמן ערוצי מידע חדשים ונקודות מבט מגוונות. העצה הכי טובה למנכ"לים בתחילת דרכם היא לאסוף צוות של קולגות ולייצר מפגשי סיעור מוחות על מנת ליצור חשיבה יצירתית.
Comments