top of page

איך להתמודד עם משברים (ועם הצלחות)?

במעגל החיים יש כישלונות והצלחות. אחת השאלות הנפוצות בהקשר זה היא איך מתמודדים עם כישלונות, אבל באופן מפתיע, לרובנו קשה יותר להתמודד דווקא עם הצלחות – ואגיע לכך בהמשך.


אין עסק שלא נכשל אף פעם ואין אדם שלא נכשל אף פעם (אם אתם מכירים אדם כזה, אשמח לשמוע עליו). כישלונות הם חלק בלתי נפרד ממשחק החיים. העניין הוא שבעלי עסק רבים מרימים ידיים ונשברים לאחר כישלון אחד, מפני שהם לא מבינים את כללי המשחק. הדבר דומה לקבוצת כדורגל שמנצחת במשחק אחד, ואחר כך מנצחת גם במשחק שני ושלישי, אך במשחק הרביעי, לאחר שהיא מפסידה, השחקנים מודיעים שהם לא משחקים יותר ושוברים את הכלים.


זה לא עובד ככה, נכון? צריך לזכור שלפעמים מצליחים ולפעמים נכשלים. כשנכשלים, במקום לכעוס, להיות מתוסכלים, להלקות את עצמכם, למרוט שערות שלא תמיד יש לכם או להצמיח שערות לבנות, רצוי פשוט לשאול: מה לא היה בסדר? מה ניתן ללמוד מזה? איך אפשר לשנות את המצב? מה יעזור לשפר את הדברים? וכך לעשות צעד אחר צעד, פעולה אחר פעולה, עד שהשינוי הנכסף מגיע.


חמש דרכים להתמודדות עם כישלונות


הנה חמישה כלים פשוטים להתמודדות עם חוסר הצלחה:

1. אפירמציות – אפירמציות הן הצהרות חיוביות שאפשר לומר או לכתוב כשדברים לא מסתדרים. זה יכול להיות משפט שתגידו לעצמכם בכל פעם שצריך להעלות את רמת האנרגיה ולהתאושש ממשבר. למשל, אני יודע שבשעה עשר בלילה יש לי תמיד משברון קטן בהקפדה על התזונה, ואני חייב לאכול משהו טעים. אני יכול לכתוב לעצמי פתק עם אפירמציה ולהדביק למקרר: "ערן, תזכור, גלידה היא טעימה, אבל אחרי שאתה אוכל אותה, יומיים אתה מסתובב מתוסכל." בכל פעם לפני שאגש למקפיא, אקרא את המשפט הזה. אחרי פעם-פעמיים כאלו, שבהן אקפיד לקרוא את המשפט – יש סיכוי טוב שאוותר על הגלידה.


דרך נוספת היא שימוש בדברים טובים שאמרו עליכם אנשים אחרים. אני נוהג לקחת משפטים של אנשים שהשפעתי עליהם, שעשיתי איתם תהליך מוצלח של ליווי או ייעוץ או שהם חוו חוויה טובה בסדנאות שלי, ובכל פעם שיש לי נפילה, אני קורא את המשפטים שהם כתבו לי. זה מרים אותי בבת אחת!


בעזרת אפירמציות שאמרו אנשים אחרים, אני עובד עם אלה מבין לקוחותי שיש להם נפילות ושאני צריך להרים אותם מבחינה אנרגטית. לא פעם אני אומר ללקוחות שחווים נפילה אנרגטית: "אני רוצה שברגע שאתה נשבר, תלך לקרוא מה כתב עליך הלקוח ההוא, ומה כתבה ההיא על השירות שלך, ואיך השפעת עליה." הם קוראים את זה – ופתאום הדברים נראים אחרת.


כל אחד יכול לייצר את האפירמציות שלו, שעובדות עבורו ומחוברות לתחומים שבהם הוא מתמודד עם נפילות. לי יש שלוש אפירמציות שאני קורא כל בוקר, כל צהריים וכל ערב, ובאופן כללי מחזיק כל הזמן מול העיניים. הראשונה קשורה לשפע כלכלי, השנייה קשורה למערכות היחסים עם הילדים שלי ועם אשתי והשלישית קשורה לדרך שבה אני רוצה להתנהל כאדם מבחינת הערכים שלי.


2. פעילות גופנית – חווים משבר? צאו החוצה, לכו לרוץ, לעשות שכיבות סמיכה, לקפוץ בחבל, לתרגל יוגה, לעשות מתיחות, לרקוד, לעשות כל דבר שקשור לפעילות גופנית.


למה? הסיבה היא כימית לחלוטין. כשעוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית, משתחררים בגוף שני סוגי הורמונים: אנדורפינים ודופמין. התוצאה היא שמצב הרוח עולה, רמת האנרגיה משתפרת, והמשבר נראה פחות גרוע.


יש לי לקוח שבכל יום שלישי מתקשר אלי ואומר לי: "ערן, נמאס לי. אני סוגר את העסק." ואני עונה לו: "אין בעיה. סגור את העסק. אבל שנייה לפני כן שים מוזיקה באוזניות וצא לרוץ. כשתחזור מהריצה בעוד שעה, נדבר על הסגירה." ובכל פעם כשהוא חוזר מהריצה, הוא מתקשר אלי ואומר: "טוב, החלטתי שאני ממשיך בעסק. מה עושים עכשיו?" פעילות גופנית מעלה את רמת האנרגיה, מייצרת מוטיבציה ונותנת כוח לקום ממשבר.


3. למידה על אנשים שקמו ממשבר – כשאתם במשבר, מועיל מאוד ללמוד על אנשים שהיו במצב דומה והצליחו להיחלץ ממנו. לכן כדאי לכם להקיף את עצמכם במידע על אנשים שיצאו ממשבר ולקבל מהם השראה ומוטיבציה. אספו קטעי שמע, ספרים וסרטונים על אנשים שנכשלו אבל הצליחו לקום מבין ההריסות. זה יקל עליכם בתקופות משבר ויעזור לכם להתנהל טוב יותר.


4. התייעצות – חשוב להתייעץ עם אחרים. בחרו אדם אחד או שניים שאתם סומכים עליהם ומעריכים אותם ובקשו את עצתם. למה? מפני שבזמן משבר, הפרספקטיבה שלנו פחות מדויקת, אולי אפילו מעוותת. דברים קטנים נראה גדולים, יש תחושת לחץ ואפילו פאניקה שמקשה על קבלת החלטות ומביאה לשיקול דעת שגוי.


התייעצות עם אדם נוסף מאפשרת קבלת פרספקטיבה חדשה על המצב. לדוגמה, בתחילת משבר הקורונה, באחד השבועות הראשונים של הסגר, חוויתי נפילה קשה. פתאום הבנתי שלא יתקיימו סדנאות פרונטליות עד ספטמבר, ושהנזק הכלכלי יהיה בסדר גודל של מאות אלפי שקלים. לא נעים. כמו כן הבנתי שכשכיר בעל שליטה, המדינה לא תפצה אותי על כך.


כדי להתגבר על הלחץ שחשתי בגלל ההבנה הזאת שהכתה בי, עשיתי עם עצמי תרגיל: כתבתי לעצמי שמות של ארבעה אנשים שאני מעריך את דעתם, וביקשתי מהם לפַנות לי חצי שעה מזמנם. ארבע השיחות האלו, שנמשכו בסך הכול שעתיים, שינו הכול. האנשים החכמים שאיתם התייעצתי הראו לי שעשיתי הרבה דברים טובים ופעלתי בצורה מאוד פרואקטיבית. הם הציגו בפני זווית ראייה נוספת ונתנו לי רעיונות. פתאום הדברים נראו אחרת, ורמת האנרגיה שלי חזרה להיות גבוהה.


5. להתרחק מ'סרטנים', להיצמד ל'בונים' – סרטנים הם אנשים שמדכאים אתכם, שאומרים לכם משפטים כמו: "אין טעם" או "את לא תצליחי" או "אמרתי לך שאתה לא צריך את זה." בזמן משבר עדיף להתרחק מהם! גם אם מדובר בהורים שלכם, בחברים שלכם או באנשים טובים שאוהבים אתכם. במקום זה התחילו להסתובב עם בונים, כלומר אנשים שמספרים לכם כמה אתם יפים, גדולים, מוצלחים וטובים. זה הזמן להיצמד לבונים! ואם אין כאלה בסביבתכם, מצאו לעצמכם מאמן שיעזור לכם לקום על הרגליים, לבנות את הביטחון שלכם ולהחזיר לכם את האנרגיה, כי זה התפקיד של המאמן. אני עצמי הולך בתקופות קשות למאמנת שבונה ומרימה אותי, וזה משמעותי מאוד עבורי.


בעינַי אדיר מילר הוא דוגמה מצוינת לאדם שהתמודד נהדר עם משברים וכישלונות. בראיונות הוא מספר שבשנתיים-שלוש הראשונות בקריירה שלו הוא היה עומד כל ערב לפני ההופעה בצוותא ומתחנן בפני אנשים שיבואו לשמוע אותו. הוא חווה השפלות, אבל הוא לא ראה בעיניים. מבחינתו לקבל כאפות היה חלק בלתי נפרד מהדרך.


כשאתם מתמודדים עם כישלונות, זכרו את מה שאדיר מילר כבר יודע: כאפות, כישלונות ומשברים הם חלק מהדרך. בזמן משבר התמקדו באנרגיה שלכם ובכלל המפתח: לא מעניין כמה לא קיבלת, מעניין כמה כן.




שלוש דרכים להתמודדות עם הצלחות


למרבה המזל, יש תקופות בחיים שבהן אתם מצליחים. פתאום אנשים רודפים אחריכם, הטלפון לא מפסיק לצלצל, אנשים קונים מכם בטירוף, ויש לכם המון עבודה. אבל כפי שציינתי בתחילת הפרק, גם ההתמודדות עם הצלחה היא לא תמיד פשוטה. לפעמים לאנשים קשה יותר להתמודד עם הצלחות מאשר עם כישלונות. איך מתמודדים עם המצב? לפניכם שלוש דרכים להתמודדות.


1. לחגוג הצלחות – אנשים שלא יודעים לחגוג הצלחות הם אנשים מתוסכלים, שסופרים את מה שלא הצליח במקום את מה שכן ואומרים לעצמם: "הייתי יכול להגיע ליותר." וזה חבל, מפני שזה גורם לכך שהם לעולם לא ייהנו ממה שהצליחו להשיג. חשוב ללמוד לחגוג את ההצלחה. מותר ורצוי שתגידו לעצמכם: "שאפו, מגיעה לי טפיחה על השכם על העבודה הנהדרת שעשיתי! מגיע לי כיפאק היי, כיפאק היי, כיפאק היי!"


2. להגביה את הרף – הצלחתם? יופי. זה רק אומר שאתם יכולים להצליח יותר. הגעתם למחזור של 100,000 שקל? נהדר. עכשיו אפשר להגיע ל-120,000. הגעתם ל-120,000? מעולה. זה הזמן להעלות את הרף ל-140,000. כשאתם מעלים בכל פעם את הרף, אתם מייצרים גירוי, וזה בתורו מייצר דרייב לפעולה.


3. להיות עם הרגליים על הקרקע ולזכור מאיפה באתם – כששואלים את דונלד טראמפ למה הוא נכשל בעסקים אחרי ההצלחה הראשונית שלו, הוא אומר: "הפסדתי את כספי כי איבדתי אחיזה בקרקע. במקום לעשות את הפעולות שהייתי רגיל לעשות, התחלתי לבלות במסיבות עם דוגמניות, וככל שהייתי יותר ממוקד בבילויים – כך העסקים שלי נפגעו יותר." כל אדם או עסק חווה עליות ומורדות. חשוב לזכור שאלה וגם אלה זמניות, ושיש דרכים להתמודד איתן. פעולות על פי כללי האצבע שהבאתי יקדמו אתכם משמעותית אל עבר מטרותיכם.


שלושה דברים שכדאי לזכור מהמאמר הזה:


1. כשדברים לא מסתדרים, השתמשו באפירמציות – הצהרות חיוביות.

2. פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, רמת האנרגיה משתפרת, והמשבר נראה פחות גרוע.

3. קבלו השראה מאנשים שהתאוששו ממשבר.


ערן שומרון, יועץ עסקי, מנכ"ל המכון הישראלי לניהול מעשי





bottom of page