top of page

איך מגייסים עובדים בצורה נכונה ומושלמת?


השאלה, איך מגייסים עובדים? היא שאלה נפוצה בשנים האחרונות וביתר שאת אחרי הקורונה. כולנו חשופים למושגים כגון- ההתפטרות הגדולה, או ההתפטרות השקטה. סוגיית העבודה ההיברידית הפכה לסוגיה אשר קיימת כמעט בכל ארגון ויותר ויותר שאלות בנושא גיוס עובדים הופכות לשכיחות.


אנו רואים בעלי עסקים רבים אשר תהליך קליטת העובדים שלהם הוא לקוי. מדובר במנהלים שמבצעים תהליכי ראיונות עבודה קצרים, לא מעמיקים, פוגשים מעט מידי מועמדים, מתמקדים בעיקר בלדבר המון ובהצגה ארוכה של החברה ופחות מידי בלהאזין למועמדים ולהכירם טוב יותר.


טעויות נוספות בגיוס עובדים הן:

חוסר בהשקעת זמן בפרסום מודעות למועמדים ובהשקעה במודעה עצמה. חפיפה וקליטת עובד לקויה, הצגת השכר לעובד בשלבים מוקדמים מידי ושאילת שאלות כלליות ולא מדויקות.


אז איך מגייסים עובדים בצורה נכונה ומושלמת?

הנה מספר טיפים שיסייעו לכם מאד.


1. בצעו את המחקר שלכם

לפני שאתם מגייסים רשמו לעצמכם מה הגדרת התפקיד המדויקת של המועמד שאתם צריכים. מהן תכונות האופי הרצויות ומהם הערכים אותם אתם מחפשים. אני ממליץ בחום לבחון מודעות דומות של חברות שונות לתפקידים דומים כדי להבין אילו כישורים וניסיון נדרשים לתפקידים כמו שאתם מחפשים.

בדקו רמות שכר בכדי לקבוע את רמת התגמול המתאימה לתפקיד המוצע. לסיום רשמו מהם תחומי האחריות של המועמד לתפקיד.


2. השקיעו בפרסום

פרסמו את מודעת הדרושים בכמה שיותר ערוצי פרסום שונים. החל מערוצים חינמיים כגון: קהילות שונות, דרך פרסום בתשלום בלוחות המודעות הפופולאריות. וודאו שמילות הפרסום במודעה שלכם אינן בומבסטיות אלא מחוברות למציאות. אתם רוצים לקבל כמה שיותר מועמדים רלוונטיים.

3. סקירת קורות חיים של מועמדים

כשאתם מתחילים לקבל קורות חיים התחילו לסנן את המועמדים השונים. כעת זה הזמן לקרוא בקפידה את קורות החיים של המועמדים השונים בחיפוש אחר:

  • עדות כמותית להישגי עבר של המועמד.

  • האם יש פערי זמן בין התפקידים השונים.

  • התקדמות ברורה בקריירה של המועמד.

  • תשומת לב לפרטים כמו שגיאות דקדוק וכתיב.

  • מיומנויות וניסיון המותאמים לתיאור התפקיד.

לאחר סקירת קורות החיים, רכזו את המועמדים המובילים שלכם כדי לבחון אותם זה לצד זה. אם יש לכם פערי ידע, ניתן לשלוח דוא"ל למועמדים ולבקש הבהרות / השלמות של פרטים.

4. ראיינו את המועמדים המובילים שלכם

בעת ראיונות עם מועמדים, התחילו בשיחת טלפון קצרה של 15-20 דקות על מנת לגלות האם המועמדים עומדים בתיאור התפקיד הבסיסי ולקבוע אם יש התאמה הדדית. לאחר מכן, הזמינו לפחות שלושה מהמועמדים המבטיחים ביותר שלכם לראיון אישי. שאלו שאלות אסטרטגיות החושפות את כישוריהם, תכונות אישיות חשובות ורמת ההתלהבות מהתפקיד ומהחברה.

שימו לב עליכם להימנע מאפליה במהלך הריאיון על ידי הימנעות מנושאים מסוימים, כמו גיל, גזע, מצב משפחתי וכו '.

הנה כמה שאלות כלליות שנכון לבקש כל עמדה:

  • ספר לי על עצמך.

  • מדוע אתה מעוניין בתפקיד/חברה זו?

  • מהן החוזקות/חולשות שלך?

  • באיזה הישג מקצועי אתה הכי גאה?

  • תאר את סביבת העבודה האידיאלית שלך.

  • מדוע סיימת את תפקידך הקודם?

  • מה חשוב לך בעבודה?

  • האם יש לך ממליצים?

רשמו הערות מיד לאחר כל ראיון כדי שתזכרו את החוזקות והחולשות של כל מועמד בצורה ברורה יותר כאשר הגיע הזמן לקבל את החלטת הגיוס הסופית שלכם.

5. בדקו ממליצים

בדיקת ממליצים היא דרך מצוינת להכיר את המועמדים השונים טוב יותר, לאמת מיומנויות ולוודא שאתם מגייסים עובדים שהם כנים לגבי ניסיון העבודה והכישורים שלהם. בקשו לפחות שלוש המלצות מהמועמדים המובילים שלכם.

את הממליצים אני ממליץ לשאול:

  • האם אתה יכול לאשר את תפקידו של המועמד, את תחומי האחריות שלו, תאריכי התחלה וסיום וכו '?

  • כמה זמן אתה מכיר/עובד עם המועמד?

  • ספר לי איך זה לעבוד עם המועמד.

  • מדוע הם עזבו את התפקיד?

  • מהן החוזקות והחולשות הגדולות ביותר שלהם?

6. אל תורידו רגל מהגז בגיוס המועמדים

כאשר אתם מגייסים עובדים אל תפסיקו את תהליך הגיוס גם אם נדמה לכם שמצאתם מישהו נכון עד שהדבר נסגר באופן סופי והרמטי. בתוך תהליך הגיוס יש מועמדים רבים ש"נעלמים" ואתם לא רוצים לגלות שיצאתם קרחים מכאן ומכאן.

7. בחרו את המועמד המושלם שלך

כאשר יש לכם מספר מועמדים שאתם חושבים שיהיו מתאימים מאוד, בחירת האדם הנכון יכולה להיות קשה. כדי לקבל החלטה, חשבו על מה שלמדתם על הכישורים, האישיות והניסיון של המועמדים שלכם מקורות החיים, הראיונות וההפניות שלהם. שיקלו כיצד המועמדים שלך יוסיפו לצוות ולתרבות החברה שלכם. חשוב לחשוב מה העסק שלכם צריך ולבחור את המועמד שיעזור לכם להשיג את המטרות שלכם.

8. הציעו הצעת עבודה

רק עכשיו, לאחר שבחרתם את המועמד המוביל שלכם, הגיע הזמן להגיש הצעת עבודה. לפני שאתם שולחים ההצעה רשמית, שלחו דוא"ל למועמד כדי לקבוע זמן לדבר בטלפון. במהלך השיחה, הביעו התרגשות מהזמנתם להצטרף לעסק שלכם ולהציג את תנאי ההצעה שלכם, כולל שכר, הטבות, תאריך התחלה וכו'. אם המועמד מקבל את הצעתך בעל פה, שלחו מכתב רשמי בכתב. ההצעה שלכם צריכה לכסות את כל מה שדיברתם עליו במהלך שיחת הטלפון.

חשוב לבקש מעורך דין לעיין בהסכם ההצעה שלכם לפני שליחתו.

9. להודיע למועמדים שנדחו בהקדם האפשרי

אתם לא רוצים להותיר טעם לפגם אצל המועמדים שלא נבחרו. הימנעו משריפת קשרים ולכן הודיעו למועמדים שנדחו ברגע שאתם יודעים שהם לא מתאימים. למועמדים שהגיעו עד כה בתהליך, ספקו דחייה מהירה ואישית בטלפון. היו כנים, אך הסבירו באמצעות משוב בונה שיעזור להם להבין מדוע הם נדחו. אחלו להם בהצלחה עם חיפוש העבודה שלהם.

10. טפלו בהתחייבויות המשפטיות שלכם

בעת העסקת עובד, יש מגוון רב של הנחיות משפטיות שחייבים לעמוד בהם כגון: הסכם, הודעה על תנאי העסקה ועוד. אני ממליץ להתייעץ עם עורך דין בעת חתימה על הסכם העבודה.

בנוסף הקפידו לקבל צילום תעודת זהות ומילוי טופס 101 של העובד.

הקפידו לדווח לרו"ח של החברה על תחילת העסקת העובד והעבירו לו את הסכם העבודה.


11. מקדו את תשומת הלב שלכם בתהליך החפיפה וקליטת העובד.

תהליך חפיפה וקליטה נהדר לא רק יגרום לעובד החדש שלכם להרגיש רצוי, אלא גם יעזור להניח את היסודות לעובד נאמן ופרודוקטיבי. חפיפה ראויה ונכונה תכין את העובד להצלחה בתפקידו החדש. ביום הראשון של העובדים שלכם, ערכו להם סיור בבניין, הראו להם את סביבת העבודה הייעודית שלהם וספקו להם פרטים על הגישה לבניין, פרטי התחברות בדוא"ל, כלים שהם יצטרכו וכו'.

שקלו את הטיפים הבאים בעת יצירת תהליך קליטה בלתי נשכח:

  • הגדירו ארוחת צהריים קבוצתית ליום הראשון (או השבוע הראשון) כדי שכולם בצוות יוכלו להכיר זה את זה.

  • ספקו לעובד החדש שקית חינם של פריטים ממותגים, כמו עט, חולצת טריקו, ספל וכו 'כדי לעזור לו להרגיש מחובר למותג שלכם.

  • חברו את העובד החדש עם עובד ותיק - מנטור שיכול לעזור לו לעבור לתפקידו החדש.

12. מדדו את ההצלחה שלכם

עקבו אחר תוצאות הגיוס שלכם. בדקו את ערוצי הפרסום השונים על מנת לטייב לעתיד את תהליך הגיוס.




bottom of page