top of page

3 לקחים מרכזיים מניהול עסק במלחמה

ב-24 בפברואר 2022, פלשה רוסיה לאוקראינה וכמובן שהדבר השפיעה מיד על עולם העסקים במדינה. בעלי עסקים מקומיים נאלצו ליצור מציאות ניהולית חדשה ושיטות לניהול עסק בבמלחמה, בזמן משבר.


כיועץ עסקי, ראיתי לנכון לחקור את השלכות המלחמה על העסקים באוקראינה. מדינת ישראל נמצאת בזמן כתיבת שורות אלו במלחמה נגד החמאס בדרום, וייתכן ותתפתח לזירה נוספת, זירה צפונית. כמות השאלות שאנו נשאלים על ניהול עסק בתקופה של אי וודאות היא רבה כשרוב השאלות סובבות את הנושא הפיננסי ונושא ההתמודדות.


במאמר זה, אנסה לנגוע בעיקר בנושא ההתמודדות של בעלי עסקים, מנהלי חברות וארגונים עם תקופה במשבר עפ"י לקחים שעלו מהזירה העסקית באוקראינה.


מה קורה כעת באוקראינה?

כמעט שנתיים לאחר תחילת המלחמה, כמעט מ 70% מהעסקים באוקראינה חזרו לפעילות מלאה או חלקית תוך כדי יצירת התאמות למציאות החדשה הכוללת מלחמה באופן רציף וקבוע. עם זאת, למרבה הצער, אחת מכל עשר חברות כיום עדיין מושבתת לחלוטין.

בפרספקטיבה של כמעט שנתיים לאחור, ניתן לבחון מה הם לקחי המלחמה ואלו לקחים ניתן להפיק מהם בכל הנוגע לפעילות העסקית בישראל.


לקח 1: הדאגה לעובדים היא העדיפות מס' 1 בכל משבר:

עסקים שהצליחו לשרוד ברוסיה, הם אלו בהם היה בסיס עובדים חזק וותיק, מכאן ניתן ללמוד כי בעלי עסקים שהנהיגו את עובדיהם בעתות משבר ודאגו לרווחתם האישית צלחו בצורה טובה יותר את התקופה.


הנה כמה עצות שימושיות למנהלים ובעלי עסקים בנושא:
  • העניקו תמיכה לעובדים שלכם : לא תמיד ניתן לצפות מהעובדים לנהל או לשלוט בלחץ שהם חשים. לא כל עובד יכול להתמודד עם הלחץ בכוחות עצמו. לפיכך מומלץ למנהלים לספק תמיכה לעובדיהם באמצעות תוכניות סיוע: שימוש בפסיכולוגים, סיוע פיננסי, סיוע משפטי במקרים בהם יש בכך צורך ובמקרים מסוימים וחריגים אף ברילוקיישן. תמיכה שכזאת תגרום ליצירת זהות משותפת בין העובדים והארגון. ישנם מספר חברות בישראל שהעניקו תמיכה כספית לעובדיהם ותמיכה מוגדלת למתגוררים בעוטף ויש כאלה שמעניקים מענה אישי וצמוד לעובדים שבני משפחותיהם נמצאים בחזית.

  • אפשרו עבודה מרחוק וגמישות תעסוקתית: חלק מהעובדים זקוקים למתן אפשרות לעבוד מהבית. חלקם נמצאים עם ילדים קטנים, חלק אחר, קרוביהם נמצא בצבא. מצופה מהמנהלים לאפשר עבודה מהבית וגמישות בשעות העבודה על מנת להתמודד עם המצב. תפקיד המנהל לבדוק ברמה היומיומית את היכולת של צוות העובדים להתמודד עם אתגרי היומיום. במקומות בהם הדבר נעשה באוקראינה גילו כי 90% מהצוותים עבדו בתפוקה מלאה.


לקח 2: פתחו מספר תוכניות חלופיות לניהול המשבר:

אנו יודעים איך המלחמה התחילה, אנו לא יודעים כיצד וכמה זמן היא תמשיך. אף אחד לא יכול לחזות מה יקרה, אפילו בעתיד הקרוב. לכן, יש ליצור תוכניות פעולה מרובות גם למצבים שליליים עוד יותר.

  • צרו תוכניות שונות לניהול המשבר עבור כל חלק בפעילות החברה: לכל חלק בחברה יש תפקיד, חיוניות, וגמישות שונה. יש לחלק את החברה לחלקים שונים ולבחון כיצד המלחמה עלולה להשפיע על כל חלק בנפרד ובהתאם לזה ליצור תוכנית מענה ספציפית. יש ליצור תוכנית לניהול עובדי רצפת היצור, יש ליצור תוכנית נפרדת לעובדי המטה, תוכנית לאנשי השיווק והמכירות ובחלק מהארגונים יש לחזק את אבטחת הסייבר והתשתיות. כמובן שיש לבחון כל העת משמעויות משפטיות ופיננסיות של המלחמה.

  • במידת האפשר פזרו סיכונים: הטכנולוגיה מאפשרת לעסקים ליצור מוצרים חדשים, לפנות לשווקים חדשים ולקוחות חדשים ומגוונים בכל העולם. יש לבחון את האפשרות של הארגון להפוך לגלובאלי בכדי ליצור יתרון תחרותי על המתחרים שלך.


לקח 3: הקפידו על שקיפות מלאה- זה ישפר את התקשורת.

מומלץ ליצור שקיפות מלאה עם הלקוחות והעובדים בנוגע למצב הארגון. להלן כמה שלבים כיצד להשיג זאת:
  • הציגו בבירור את הסיטואציה בה נמצאת החברה בפני הלקוחות שלכם: שקפו ללקוחות כל שינוי שיש בארגון כתוצאה מהשינוי במצב. ככל שיש שינוי במתן השירות והמענה, ככל שיש שינוי בשעות הפעילות, בכמות נותני השירות, שקפו בבהירות ללקוח כיצד הדברים נוגעים אליו. ודאו שהשינויים מופיעים בבולטות באתר החברה ובנכסים הדיגיטליים שלה.

  • הראו כיצד החברה שלכם תורמת לחברה: במצבים בלתי צפויים, הלקוחות שלכם והעובדים מזועזעים וסובלים מירידה דרמטית באנרגיה בגלל צפייה מרובה בחדשות. הם מחפשים דברים מעוררי השראה שיגרמו להם להרגיש שמצבם משתפר. שימו לב כיצד אתם מתקשרים עימם, באיזה שפה? הקפידו לתקשר עמם בגישה אופטימית החוזה עתיד טוב יותר. מומלץ לתרום כארגון. תרומה לקהילה גורמת לעידוד דרמטי בקרב הלקוחות והעובדים- נצלו זאת.

  • היו פתוחים עם הצוות שלכם: עליכם לוודא שכל חברי הצוות מודעים כיצד אתם מטפלים במצב, אילו צעדים אתם נוקטים על מנת להבטיח את יציבותו של העסק ושלהם ומהן התוכניות העתידיות של החברה.


ביחד ננצח.

ניהול עסק במלחמה


bottom of page