top of page

לנהל את העסק בשעת מלחמה.

מדינת ישראל התעוררה ביום שבת 7 אוקטובר 2023 לבוקר שחור של לחימה. לאור האירועים הקשים החליטה הממשלה על יציאה למלחמה.


בעלי עסקים רבים נכנסים לתקופה של חוסר וודאות ושאלות רבות כיצד להמשיך מכאן.

אנסה להביא בחלקו הראשון של המאמר המצורף כמה שיותר שיטות וכלים על מנת להגיב בצורה טובה יותר לסיטואציה המורכבת. בחלקו השני של המאמר אנסה לתת מענה למספר שאלות הקשורות לדיני עבודה לאור המצב החריג.


אלו הפעולות שמומלץ לבעל עסק לנקוט בהם בתקופת מלחמה ואי וודאות:

1.להבטיח את בטחון הצוות שלו:

אם העסק ממשיך לפעול גם בתקופת לחימה, באחריות בעל העסק לוודא כי לצוות יש את כל הכלים להגן על עצמם, קרי חדרי ממ"ד ואזורים מוגנים. בכל מקרה יש לפעול עפ"י הנחיות הממשלה באזור הגאוגרפי של העסק.

2.תקשורת ועדכונים:

עדכנו את צוות העובדים, את הלקוחות והספקים שלכם לגבי המצב וכל שינוי שעלול להשפיע על הפעילות העסקית שלכם. הקפידו לעדכן את אתר האינטרנט שלכם ולהעביר עדכונים שוטפים באמצעות דואר אלקטרוני, מדיה חברתית וכד'.

3.עבודה מרחוק וגמישות:

במידת האפשר, עודדו סידורי עבודה מרחוק עבור הצוות כדי להבטיח המשכיות עסקית ומזעור שיבושים. וודאו כי לצוות שלכם יש את כל המשאבים והכלים הדרושים על מנת לעבוד בצורה יעילה מהבית. הציעו גמישות והבנה כדי להכיל את כל האתגרים האישיים או המשפחתיים שעומדים בפני הצוות שלכם.

4.ניהול שרשרת אספקה:

עת לחימה או אירועי חירום עלולים להשפיע על מועדי האספקה של מוצרי העסק. ככל שצפוי עיכוב בזמני אספקה עדכנו את הלקוחות שוקפו להם את הפערים הקיימים, נסו לזהות ספקים חלופיים ועשו את ההתאמות הנדרשות. למשל – בעל איטליז זה הזמן לעשות משלוחים.

5.ניהול המלאי:

ייתכן והמצב יצור מצב של חוסר במלאי, או לחילופין עודף של מלאים. יש לבצע התאמות של מלאים בכדי לצמצם תקלות אפשריות. ככל שרמת המכירות יורדת יש לצמצם מלאים גם אם משמעות הדבר היא מכירה במחירים מופחתים. מצד שני אם בשל מצב החירום יש צורך במלאים גדולים יותר הרי שמומלץ למצוא כמה שיותר ספקים ולנסות לתת עדיפות לטיפול בבעיות העלולות לצוץ מראש.

6. תכנון פיננסי :

בדקו את המצב הפיננסי ואת צפי תזרים המזומנים שלכם. ככל שיש לכם תוכניות חסכון, כספיים בצד, זה הזמן להשתמש בהם. ככל שהעסק עלול להיפגע פיננסית ותזרימית יש לשקף את הדבר לנציג הבנק מולו אתם עובדים. מומלץ להגיע עם תוכנית פיננסית סדורה אשר תסביר כיצד אתם מתכננים לסגור את הפערים הכלכליים שיפתחו.

7.תמכו בלקוחותיכם וגלו מעורבות:

שמרו על תקשורת שוטפת עם הלקוחות שלכם, וספקו להם עדכונים ותמיכה. שקלו להציע אפשרויות תשלום גמישות או הנחות במידת הצורך. בדקו אפשרות ליצור עמם קשר באמצעות אירועים וירטואליים או פלטפורמות מקוונות.

8.העניקו תמיכה קהילתית:

צרו קשר עם הקהילה המקומית ונסו ליצור יוזמות שיסייעו לקהילה בזמנים קשים. זה יסייע להפיג את המחשבות מאירועים קשים, יחזק את הקשרים עם הקהילה ויעניק רוח גבית לצוות העובדים.

9.פנו לייעוץ מקצועי:

התייעצו עם אנשי מקצוע רלוונטיים, כגון עורכי דין, רואי חשבון או יועצים עסקיים, שיכולים לספק הדרכה מותאמת למצב הספציפי שלכם.


למי מכם המנהלים צוותי עבודה– להלן מספר הנחיות חשובות -

1. התייצבות לעבודה:

יש להישמע להוראות פיקוד העורף לפי אזור המגורים. עפ"י אירועי העבר, גובה הפיצוי שישולם לעובדים שנעדרו מהעבודה בשל הוראה על אזורים שלא ניתן להגיע בהם לעבודה, ייקבע בדיעבד. שימו לב, לא ניתן לפטר עובדים שהוראות כוחות הביטחון אוסרות עליהם להגיע למקום העבודה.

2.עובדים שנעדרו מעבודתם בשל ההכרח להישאר בבית עם ילדיהם בשל סגירת מוסדות החינוך בהוראת פיקוד העורף עקב המצב הבטחוני:

קיבלו גם הם בעבר פיצוי, כאשר מדובר בילד/ים עד גיל 14.

3.עובדים שנקראו למילואים:

חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה), אוסר לפטר עובדים שנקראו לשירות מילואים במהלך השירות ובמשך 30 יום לאחריו.

4.מקומות עבודה קיומיים:

לפי הודעת שר הביטחון, כל רחבי ישראל נכנסה למצב מיוחד בעורף. בעקבות כך חתם שר העבודה על צו להחלת פרק ד' לחוק שירותי עבודה בשעת חירום, שמשמעותו כי עובדים במפעלים המספקים מוצרים או שירותים קיומיים, כגון אספקת מים, מזון או חשמל, וכן מתן שירותי אשפוז ובריאות, תברואה, תקשורת או דואר, מחויבים להמשיך לעבוד כרגיל.

5.בכל שאלה קונקרטית יותר יש לפנות לעורך דין לדיני עבודה.

בתפילה לימים שקטים יותר


לנהל את העסק בשעת מלחמה.



bottom of page