top of page

התייחסות לעסק כאל השקעה

כיועץ עסקי שנים רבות אני מבחין בטעות נפוצה שבעלי עסק עושים והיא להתאהב נואשות ברעיון של העסק שלהם, עד כדי כך שאינם רואים את המגרעות שלו ואת הדברים שיש לשפר.

בעיני, בעל עסק צריך להתייחס לעסק שלו כמשקיע: לאהוב את העסק, אבל להתייחס אליו כאל ישות נפרדת וגם להיות מוכן למכור אותו ברגע שתגיע ההצעה הנכונה.

יותר מזה: המטרה הכלכלית העיקרית של העסק היא להגיע כמה שיותר מהר למצב שבו ניתן למכור אותו, כלומר לעשות אקזיט. צורת חשיבה כזאת תגרום לכם לבנות מלכתחילה את העסק כך שיפעל באופן אוטונומי ושיטתי.


התייחסות לעסק כאל השקעה תגרום לכם לעשות את הדברים הבאים:


להתמקד בדברים המעניקים לעסק יכולת פעולה עצמאית –

העסק צריך להגיע למצב שבו הוא יכול לפעול ללא בעליו. לדוגמה, כדאי להעניק לעסק שם המאפשר למכור את העסק ולא את בעליו. לא לקרוא לעסק "משה נגרות" או "רותי ציפורניים", אלא "עץ שזור באהבה" או "נייל סטודיו". הרעיון הוא לשאול בכל בוקר מה יקדם את העסק ולא לתת לדברים הנוחים והכיפיים להסיט את המוקד מהדברים החשובים, גם אם הם לא תמיד נעימים.


לייצר עוד מקומות עבודה –

בעבר ליוויתי כיועץ עסקי חברה קטנה עם מחזור של 16-15 מיליון שקל בשנה. הדבר היחיד שמנע ממנה לגדול פי שניים היה ההחלטה שלא להוסיף עוד עובדת אחת בעלות של 7,000-6,000 שקל בחודש.

הרבה פעמים רוצים לחסוך כסף ופוחדים להעסיק עוד עובדים, אבל זו טעות משמעותית בניהול. אם מתייחסים אל העסק כאל ישות נפרדת, מבינים שכדי שהעסק יהיה אטרקטיבי למכירה, יש להעלות את השווי שלו ולוודא שהוא פועל גם בלעדיכם. כדי להגיע למטרות הללו יש צורך בצוות שיעבוד עבורכם.


לעבוד פחות כדי להרוויח יותר –

בייעוץ עסקי אנו מראים לבעל העסק פעמים רבות כי יש תחומים מסוימים שאפשר לקחת עובד שיטפל בהם במקום בעל העסק, כך שהוא יוכל להתפנות להשקיע בפיתוח העסק, להביא עוד מקורות הכנסה וכן הלאה. בעל עסק שמתייחס לעסק כמשקיע, מבין שהמיקוד שלו חייב להיות בפיתוח ובהשבחה של העסק ולא בעבודה בפועל.

לדוגמה, הגיעה לחברת הייעוץ העסקי שלנו בעלת עסק אחרי שמונה שנים שבהן עבדה שעות על גבי שעות. "אני עבד של העסק," אמרה לי, "ויתרתי על כל החלומות האחרים שהיו לי."


אמרתי לה שאני רוצה שהיא תעבוד פחות. הצעתי שתשכור את שירותיהן של שתי עובדות: האחת תעסוק בשיווק ובמכירות והאחרת בכל עבודות המשרד. היא חשבה שאני משוגע ולא הבינה איך אני חושב שהיא תוכל לשלם משכורות. בנינו תוכנית פעולה מסודרת, ותוך חצי שנה היא הכפילה את המחזור שלה, והרווח הנקי שלה גדל פי 2.5. והכי מדהים: היא כבר לא מגיעה בכלל למשרד.


לפעמים כשנמצאים בתוך העבודה היום-יומית, לא מצליחים לחשוב מחוץ לקופסה, לא מצליחים להביא עוד לקוחות ולא יכולים לעשות את הדברים החשובים לעסק חוץ מאשר הדברים הדחופים.


התפקיד של יועץ עסקי הוא בין היתר להראות ללקוח שיטות טובות יותר לניהול העסק.


לקחת סיכונים מחושבים –

כדי לגדול צריך להסתכן. מי שמחפש ודאות של 100% ימשיך לדרוך במקום. מניסיון אני יודע שלא פשוט לקחת את הכסף שהרווחתם בפעם הראשונה ולשלם אותו למישהו אחר, אבל צריך להשקיע בעסק ולהסתכן גם אם זה לא מצליח. כדי ללמוד את מה שאני יודע היום הפסדתי במשך הזמן יותר ממיליון וחצי שקל. השקעה צריכה להיות מחושבת ולהיעשות אחרי בדיקה קפדנית, ועדיין אין בה ודאות – וזה בסדר.


להתייחס לעסק בפרספקטיבה של עשרות שנים –

זה הדבר שיאפשר לכם לקחת סיכונים: הידיעה שהקמתם עסק לתקופה ארוכה ולא לתקופה של חודש או שנה, שזו חברה שהוקמה כדי שתפעל שנים רבות. לכן המלצתי לבעלי עסקים שמגיעים אליי לייעוץ עסקי עם חשש שהם צריכים לסגור את העסק שלהם, היא לא למהר לסגור את העסק לנוכח כל קושי שמתעורר, אלא להתמודד עם האתגרים בראייה מפוכחת. ראייה שכזאת עוזרת להיכנס לפרופורציה. אם למשל השקעתם בשיווק 30,000 שקל והשיווק לא היה אפקטיבי, בפרספקטיבה של חודש מדובר בהרבה מאוד כסף, אבל בפרספקטיבה של 10 שנים מדובר בשכר לימוד הגיוני בהחלט.




bottom of page