top of page

איך מייצרים חוסן מנטאלי בניהול?

במשך מאות של שנים בני האדם רדפו אחר האושר.

אחד האמיתות הברורות מאז ומתמיד היתה שהדרך אל האושר לא עוברת באמצעות צבירת הנאות. מי שמנסה למקסם את הנאותיו, לא יהיה מאושר אף פעם.


עולה השאלה – אז מה כן יקדם אותנו אל האושר הנכסף?


יותר ויותר מחקרים מראים כי דווקא חוסן מנטלי והיכולת להתמודד עם אתגרים מורכבים ולהתגבר עליהם, יוצרים רגעי אושר אצל המנהל.

לא פלא כי בשנים האחרונות יותר ויותר מנהלים ובעלי עסקים מנסים ללמוד כיצד לייצר חוסן מנטלי ניהולי.


מהו חוסן מנטלי?


חוסן נטלי היא היכולת לחוות אירוע מורכב שמלווה בלחצים, משבר וסטרס ולמרות זאת להצליח להתגבר ולחזור, מבחינה מנטאלית, לנקודה קרובה שבה היית לפני האירוע.



הקשר בין הצלחה וחוסן מנטאלי?


כל אדם המעוניין להצליח חייב לקחת בחשבון שני דברים:


א. זה לא יהיה קל בכלל. יהיו פעמים רבות בעת הטיפוס בהן אתה תהיה בודד לחלוטין. זאת אינה שאלה של "האם?" (האם תהיה בודד?) אלא שאלה של כמה? (כמה פעמים תהיה לבד?).


ב. אתה תכשל. כשלון הינו חלק בלתי נפרד מהדרך להצלחה. בדיוק כמו בסעיף הקודם, זאת אינה שאלה של "האם?" אלא שאלה של "כמה?"


מסקנה –


על המנהל ללמוד להכשל ולנסות שוב ושוב . חווית הכשלונות היא זאת המייצרת חוסן מנטלי ניהולי.


ישנו נאום ידוע של נשיא ארה"ב, תאודור רוזוולט, בו הוא אמר את הפסקה הבאה –


"לא המבקר חשוב, וגם לא מי שמצביע על מעידתם של חזקים, או על האופן שבו היו צריכים לפעול. השבח מגיע לאנשים הנאבקים בזירה, שפניהם מכוסים באבק, יזע ודם; ששואפים כל הזמן, שטועים שוב ושוב. מפני שאין מאמץ בלי טעויות; לאלה שמנסים, שמתלהבים, שמקדישים עצמם למען מטרה ראויה; אלה שבמקרה הטוב מצליחים ובמקרה הגרוע נכשלים – אך לפחות עושים זאת בשעה שהעזו וניסו, כך שמקומם לעולם לא יהיה לצד הנשמות הקרות ומוגות הלב שלא ידעו מעולם ניצחון או הפסד."


זהו משפט שכל בעל עסק, מנהל, חייב לקרוא אחת למספר שבועות ולהפנימו.



מה על המנהל לעשות בכדי לפתח חוסן מנטאלי?


1. על מנת לייצר חוסן מנטלי ניהולי חייב המנהל לגלות גמישות מחשבתית. כפי שציינתי קודם, כשלונות הם חלק בלתי נפרד מתהליך הצמיחה של המנהל ולכן הוא חייב להיות גמיש מחשבתית לאירועים של אכזבה וכשלון.


תרגיל מעשי:

בחן שלושה אירועים מהעבר בהם הרגשת כשלון חרוץ, או חוסר שביעות רצון. אני ממליץ בחום להתמקד ברגעי משבר הקשורים לניהול עובדים וכד'. שאל את עצמך בפרספקטיבה הנכונה, האם הכשלון היה באמת כה גדול, או שהגזמת בחשיבות שהענקת לו. מנסיוני, לא פעם תגלה שיכולת להיות הרבה יותר גמיש בהתנהלותך, או תגובותיך כלפי עצמך.


2. המנהל חייב להיות פתוח ללמידה. ככל שמנהל יעשיר את הידע שלו למקרים חדשים, ידע חדש וכד' הוא יקבל כלים להתמודד עם האתגרים החדשים שמתווספים לשולחנו מידי יום. כל ספר שיקרא, כל כנס או סדנה בה ישתתף, כל מאמן שיבחר לעבוד איתו, יהיו ההשקעה הכי טובה שיוכל להעניק המנהל לעצמו.


תרגיל מעשי:

בחן כמה ספרים קראת בחודש האחרון. בדוק כמה סדנאות עברת בשנה האחרונה.

אני ממליץ לקרוא לפחות ספר אחד כל חודש ולהשתתף בשתי סדנאות.

בדוק מתי בפעם האחרונה בחרת מאמן לתחום כזה, או אחר הקשור בניהול.


3. עליך ללמוד לנהל את הרגשות שלך. רבים מאתנו חוששים לגלות פגיעות. המחשבה ש"ילעגו לאדם במעמדי", הפחד שיגלו שאינך יודע כל דבר כמו שאתה נתפס בעיני אחרים, הבושה בחוסר ידע, מייצרים רגשות שליליים המקשים על יצירת חוסן מנטלי. המנהל החסין בוחר להתמודד עם אתגרים חדשים למרות חוסר הוודאות. הוא לוקח אחריות על התוצאות שלו ומגלה רצון להתמודד שוב ושוב עם הלא ידוע ועם יציאה אזור הנוחות.


תרגיל מעשי:

נסה לבחון אלו רגשות צפו אצלך במהלך היום לאורך האירועים שחווית. כעת רשום ליד כל רגש האם הוא היה חיובי או שלילי. אם היחס של רגשותך הינו פחות מ 1:3, הכוונה- שלושה רגשות חיוביים אל מול רגש שלילי, הרי שעליך לפעול לשנות את רגשותיך לחיוביים יותר.


4. מיקוד היא היכולת ללמוד לעשות "זום אאוט" מהדברים השליליים שאנו חווים ולהתמקד בדברים החיוביים. בכל אירוע שלילי, בכל משבר, ניתן למצוא משהו חיובי להתמקד בו.


תרגיל מעשי:

שאל את עצמך שתי שאלות: איזה אירוע קשה חווית בחודש האחרון? מה הדבר הטוב שלמדת ממנו?


5. אופטימיות מייצרת חוסן מנטלי ניהולי. כתבתי בתחילת דבריי כי הכשלון הינו חלק בלתי נפרד מהדרך להצלחה. אם כך, מדוע בכלל לנסות להקים עסק, לקבל על עצמך תפקיד ניהולי? הסיבה היא היכולת לשמור על אופטימיות לגבי התוצאות במעלה הדרך. להיות מסוגל להגדיר מטרה מדהימה ולהאמין שתשיג אותה למרות הקושי.


תרגיל מעשי:

תתאמן על אופטימיות באמצעות הקשבה לעצמך ושינוי השפה שלך. נסה לשים לב כיצד אתה מתבטא. האם המשפטים שלך רצופים במילים המביעות קושי ושליליות כגון: "אין סיכוי", "לא אצליח", "אילו רק" וכד', או שמא אתה משתמש במילים אופטימיות כגון: "אני אחליט", "אני בוחר", "אני לומד".


6. תבחן את הפרספקטיבה בה אתה חווה אירועים. אחד התכונות המאפיינות אנשים שמגלים חוסן מנטלי, היא היכולת לא להגיב מיד. מנהלים חסינים, מקבלים החלטה מודעת לפני כל אירוע קשה, או משבר, לעצור ולבחון את האירוע ב"פרספקטיבת הצופה". למעשה הם "כאילו" מוציאים את עצמם מתוך הסיטואציה החוצה ובוחנים אותה כמעין צופה חיצוני לה.


תרגיל מעשי:

בחר אירוע קשה שחווית לאחרונה. כעת כתוב בצורה קרה, כמי שמדווח דיווח לקוני- מה היה? פרש למה התנהג כל אחד ממשתתפי האירוע כמו שהתנהג? הקפד לדווח בצורה קרה. כעת נסה לכתוב מה הרגיש כל אחד מהמשתתפים באירוע ומה הביא אותו לכך? לסיום רשום מה היתה צריכה להיות התגובה הראויה של כל אחד ממשתתפי האירוע, בדגש על התנהגותך?


7. שתיקה היא תכונה בולטת אצל אנשים חסינים מנטאלית. היכולת לא להגיב ולאגור את מה שיש לך לומר, מעידה על חוסן מטלי גבוה. תגובה בזעם וכעס באירועי משבר מייצרת ריקון של האנרגיה החיובית והכנסת אנרגיה שלילית פנימה לתוכך. יצא לך פעם להתפוצץ ןלהגיב בכעס ותוך כדי התפרצות הרגשת שאתה הולך וכועס יותר ויותר?



תרגיל מעשי:

בפעם הבאה שנוצרת סיטואציה שגורמת לך ,לקפוץ" ולהגיב מייד, עצור. ספור עד 30 ורק אח"כ תחליט האם התגובה שלך מקדמת את הסיטואציה או לא. אם לא - שתוק.


8. מנהל שיש לו ערכים בהירים וברורים, הינו מנהל בעל חוסן מנטלי ניהולי. הערכים שלך כמנהל מתווים לך את הדרך. אם חלק מערכיך כמנהל הן נחישות והתמדה, אם ברור לך מה מייצג עבורך כל אחד מהערכים הללו, הרי שתוכל לגלות חוסן מנטלי לאורך זמן.


תרגיל מעשי:

בחר לך 2 ערכים שהיית רוצה לחזק באישיותך. רשום אותם במקום בולט לעין כגון- במשרד, בשומר מסך בטלפון, על ההגה ברכב. וודא שהמשמעות של כל אחד מהערכים ברורה לך. בכל בוקר הבט היטב בערכים ושאל את עצמך כיצד עליך לנהוג על מנת לפעול על פיהם. בסוף כל יום הענק לעצמך ציון. האם פעלת היום עפ"י הערכים אותם הצבת לעצמך. אני ממליץ לך בכל חודש להוסיף לרשימה שני ערכים נוספים.


9. תשתחרר מהצורך לרצות אחרים. אחד הדברים שמייצרים אצלנו את חוסר היכולת להתמודד עם אתגרים היא המחשבה "מה יגידו עליי?". אנשים חסינים מנטאלית נותנים בכל בוקר דיווח לאדם אחד בלבד. לאדם המביט אליהם בראי. הכוונה היא לעצמם. הרצון לפעול על פי אמות מידה, או סטנדרטיים של אחרים, מייצרים מרדף שווא אחר עקרונות שוליים שמקדמים כל אדם אחר חוץ מאדם אחד- ממך.


תרגיל מעשי:

בכל פעם שאתה מרגיש תחושת חוסר הצלחה, או כשלון, שאל את עצמך שתי שאלות:


א. האם עשית כמיטב יכולתך על מנת לעמוד באתגר? אם כן – נהדר,היה שלם עם עצמך. אם לא- אם יש בידך להשפיע על תוצאות העבר- תשפיע. אם לא – תשחרר.


ב. שאל את עצמך מדוע אתה חש כשלון. האם מדובר בכך שאתה מוטרד "מה חושבים עליך אחרים", או שמדובר בתחושת אי הצלחה אמיתית שלך. אם מדובר בחשש שמא אחרים חושבים עליך דברים שליליים, זכור- האדם היחיד שמתעניין בחייך- הוא אתה. צר לי לגלות לך את האמת- אנו מעניינים בעיקר את עצמנו.


bottom of page