top of page

איך המנהלים הכי טובים מקבלים החלטות?


כמי שמלווים עשרות בעלי עסקים ומנכ"לים בייעוץ עסקי אנו, במכון הישראלי לניהול מעשי, יודעים שחלק עיקרי בחייו של מנהל מורכב מקבלת החלטות.


למעשה, לאחר השלבים הבאים:

א. הקמת העסק

ב. ההבנה מה הוא המוצר המדויק

ג. מיהו הלקוח המדויק

ד. יצירת אופרציה ומתודולוגיה

מנהלים רבים עסוקים רוב היום בקבלת החלטות.


הסיבה לכך שזהו המיקוד של המנהל היא שעסק מייצר כל הזמן שאלות, אתגרים ובעיות ואלו מצריכים מבעליו לקבל מאות ואלפי החלטות שונות מידי יום.


כל יועץ עסקי, בעל ניסיון, יסכים כי מנהל גרוע מקבל החלטות בצורה מהירה ואמוציונאלית, (ואח"כ מתחרט עליהן). מנגד, מנהל מצוין מקבל החלטות, לאחר בדיקה, שיקול דעת, איסוף נתונים ובמתינות.


בחנתי מהם התכונות שהכי מאפיינות את המנהלים שמקבלים החלטות בצורה נכונה ואפיינתי 8 דברים אשר מאפיינים מנהלים שמקבלים החלטות ופותרים בעיות בניהול העסק שלהם בצורה נבונה:


1. מנהלים מצוינים, לפני שהם מעניקים פתרונות, שואלים הרבה מאד שאלות. הם מומחים בשאילת שאלות. הם ישאלו שאלות כמו: מה הסיבה לבעיה? איך נוכל לפתור אותה? איך ניתן למנוע מהתקלה לחזור על עצמה?

מנהלים פחות טובים יעניקו ישר את הפתרון מבלי להשקיע מחשבה רבה ו /או לנסות להבין עם הצוות שלהם את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר.


2. מנהלים מצוינים - לא מעניין אותם אם הם צודקים או לא. מעניינת אותם האמת בלבד. מנהלים גרועים מונעים מאגו. למנהלים שכאלה, אם קבלו החלטה, גם היא אינה נכונה, יהיה קשה מאד לגרום להם לחזור בהם.

מנהלים שיודעים לקבל החלטות בצורה מצוינת מונעים מרצון אחד בלבד- לדעת את האמת. אם למישהו אחר בחדר יהיה רעיון, או החלטה טובים יותר, הם ילכו איתו.


3. מנהלים מצוינים לא מתרצים תירוצים. הם לא מבזבזים זמן ומאמצים בשאלה מי אשם ועל מי להפיל את האחריות. הדבר רחוק מהם. האחריות, כך יאמרו, היא תמיד שלהם והמיקוד יהיה בפתרון הבעיה.


4. מנהלים מצוינים אוהבים אתגרים. כשהם רואים אתגר הם "נדלקים" זה יוצר אצלם דרייב אדיר. זה גורם להם להגיב מהר יותר ולהיות אפקטיביים. עם זאת אם יש למישהו רעיון אחר, הם רוצים לשמוע אותו.


5. מנהלים מצוינים הם סקרנים. הם יודעים שלא ניתן לפתור בעיות ללא ידע רחב. זאת הסיבה שהם תמיד לומדים, קוראים, חוקרים עוד ועוד על העסקים שלהם ועל החיים בכלל. הם מבינים שהפרטים הקטנים הם אלו שהופכים מערכת כמו עסק, למשהו שעובד בצורה חלקה וזה אפילו מרגש אותם.


6. מנהלים מצוינים פותרים בעיות כשהן קטנות ולא מחכים לכך שהן יתפוצצו להם בפנים. הם מתמחים בליצור ובלהניף תמרורי אזהרה בתהליכים על מנת לזהות בעיות כבר בתחילתם.


7. מנהלים מעולים הם מומחים במו"מ. הם מבינים שפתרון בעיות מצריך גיוס דעות ואנשים נוספים ולכן הם מפתחים כישורי מו"מ שמסייעים להם לגייס אמפתיה ורצון של האחרים.


8. מנהלים מעולים לא מאמינים בכיבוי שריפות ולכן מחפשים פתרונות ארוכי טווח.



bottom of page