top of page

שאלות שיזמים צריכים לשאול בתחילת הדרך

אתה לא יכול לנצח אם אתה לא עולה למגרש על מנת לשחק.....


חזרתי מסוף שבוע בכנס Wow Sumit בדובאי. מדובר בכנס עצום של עולם הפינטק. חברות שמתעסקות בביטקויין, ב NFT וכד' הציגו דוכנים מרשימים והכסף הגדול בהחלט בלט בכל פינה.


על פניו, היה נראה כי השאיפה לשעון יוקרתי, בית מלון מפואר ורכב עוצר נשימה, זה חלומו של כל יזם מרגע שיצא לדרך עצמאית.


עד למועד השתתפותי בפאנל בו הוזמנתי לדבר, בנושא מנהיגות, ניהול ואחריות חברתית, יצא לי לדבר עם יזמים רבים.


שאלתי מה החברה שלהם עושה, כיצד הגיעו לרעיון ומה עברו בדרך.


אחד מהם, אומן של יצירות מטורפות בשווי של עשרות אלפי יורו, שאל אותי מה אני עושה. הסברתי לו התפקיד שלי הוא להתערב ברגעים שבהם ליזם יש כאבים מטורפים של גדילה בעסק, אתגרים של ניהול עובדים וצורך להתייעץ עם מישהו מנוסה. התחלתי לפרט לו את הכאבים והוא עצר אותי ואמר- "כל הגוף של רועד. אתה תיארת אחד לאחד את הכאבים והאתגרים שהיו לי בדרך ושלא ידעתי עליהם".



כולם רוצים להצליח.


אם נשאל כל יזם מהי הצלחה עבורו הוא וודאי יאמר שהצלחה בדר"כ תבוא לידי ביטוי בשילוב בין הקמת עסק מתגמל שמאפשר לחיות ברמת חיים גבוהה עם בית גדול ויפה, מכונית מפוארת ומשרד מנקר עיניים בשילוב של הקמת משפחה נהדרת, ותמונה של ילדים מחייכים רצים, בצילום אינסטגרם בחופשה אקזוטית בחו"ל.


אף אחד לא מבין באמת מהם המאבקים הכרוכים בדרך להשגת ההצלחה הזאת.

המאבקים הללו הם חלק בלתי נפרד מהדרך של יזם להצלחה.


כל אחד מהיזמים ששאלתי סיפר על לילות לבנים בלי שינה, חודשים של תזרים מזומנים גרעוני, מכירות גרועות, עובדים שמתפטרים חודש אחרי שהתחילו את עבודתם, או פוגעים באמון שנתנו בהם, שבועות שלמים של שעות בודדות עם המשפחה ועוד המון מאבקים ומחירים לא פשוטים.


ראיתי בדובאי, בזמן אמת, משבר מתהווה בחברה שמאבדת לקוח מרכזי והבעלים נכנס ללחץ מפני ההתמודדות עם אובדן משמעותי של מחזור המכירות.


אלו השאלות שיזמים צריכים לשאול בתחילת הדרך.

האם אני מבין למה אני נכנס?

האם אני מוכן לשלם את המחירים?

המחירים של לחץ בלתי פוסק, של רכבת הרים רגשית בין הצלחות וכשלונות, של טלפונים מהבנק על חריגה בעו"ש, של טלפון מלקוח שמתלונן על עובד שלא סיפק את השירות שהובטח, המחירים של שיחות מכירה שלא נסגרות, של קולקציה שעבדת עליה במשך שבועות רבים ופשוט לא נמכרת.


האם אני מוכן להאבק את המאבקים הללו?

אם בן או בת הזוג שמתלוננים על כך שהילדים שלך כבר לא זוכרים איך אתה נראה? על הפרצוף הכועס שלהם על כך שבאמצע ארוחת ערב עם חברים התנתקת לשיחת טלפון עם לקוח, על איחור שאחרת למסיבת סוף השנה של הילד בגן, האם אתה מוכן למאבק עם עצמך על כל אותם פעמים שהבאת את התסכול מהעבודה והוצאת אותו על הילדים?


זה המקום בו אנו נכנסים.

זה המקום בו אנו מלמדים מנהיגות, ניהול ואחריות חברתית.


מנהיגות

דברתי על הצורך להנהיג את הארגון.

מנהיגות היא היכולת של בעל עסק להוביל את הארגון והעובדים לאור מטרה אחת ברורה שמיטיבה עם הלקוחות של החברה. היכולת לתת דוגמא אישית, לקבל החלטות קשות ולא פופולאריות, לוותר על הרצון להיות אהוב ולהסתפק בלהיות מוערך.

על מנת להתמודד עם תקופות קשות על היזם לגלות מנהיגות. בתקופות בהן הכל סביבו מתפורר הוא חייב לשמש כאי של יציבות אל כל מי שמסביבו. מנהיגות היא היכולת לגלות איפוק וחוסן מנטאלי. לקבל החלטות מהראש ולא להתפוצץ מהלב.



ניהול

בעיקר בתקופה בה קוביד 19 שינה סדרי עולם, תקופה בה רבים עובדים מהבית, עסקים מסויימים ביצעו קפיצה קוואנטית ואילו אחרים קרסו, מנהיגים צריכים לזכור לנהל באמצעות שגרות, נהלים והצבת גבולות גזרה של דברים בסיסיים שמחברים בין הקצוות השונות.

בתקופת משבר, נהלים מייצרים סדר. הם מייצרים מכניקה של כללים, נורמות וסטנדרטים על פיהם מצופה מכולם לפעול. הנהלים הם אלו שיגדירו לכל המרכיבים בארגון מהם הקווים האדומים מהם לא תהיה חריגה.

יצירת SOP (סאנדרטים ברורי של שגרות ונהלי עבודה ) יסייעו לכם להתמודד עם האתגרים שנכונו לכם.



אחריות חברתית

בתוך האתגרים והמאבקים חשוב לקבל פרספקטיבה על העולם שמבחוץ.

רובו של העולם הוא עולם של שכירים בשכר מינימום. רוב העצמאיים הם עסקים זעירים. אנשים טובים שמנסים להחזיק את הראש מעל למים חודש אחר חודש.

ליזמים מצליחים יש הזדמנות, דווקא בתקופה של משבר, לעזור לאלו שזקוקים לעזרה אפילו יותר. זה מעניק פרספקטיבה ראויה נכונה של העולם האמיתי שבחוץ.

זה נשמע מעט מנותק, אבל אני ממליץ דווקא בתקופות מאתגרות לתת לאחר.


אז מה אתה עושה?

נשאלתי את השאלה הזאת שוב ושוב.

הסברתי שאני והמאמנים שלי עוזרים ליזמים להתמודד עם הדברים שלא סיפרו להם שהם יחוו. התפקיד שלנו זה לענות להם על השאלות שהם לא ידעו שישאלו.


אנו עוזרים להם להנהיג את הארגון שלהם. לייצר סדר ומשמעת בתוך הכאוס, לעיתים של גדילה מטורפת ולעיתים של התפרקות מוחלטת ומידי פעם לעצור ולנשום ולסייע גם לאחר.


"איך זה בא לידי ביטוי בארגון שלך?" שאל אותי איש מקסים בדוכן צדדי בדובאי.


אנו מזכירים לעצמנו כל בוקר שכמנהיגים עלינו לסייע ללקוחות שלנו לממש את הפוטנציאל שלהם.

כמנהלים אנו מייצרים סדר, מגדירים כללים של עשה ואל תעשה וסטנדרטים שמהווים חוט מקשר ויציב של שקט פנימי.


וכבעלי אחריות חברתית אנו מסייעים בפרוייקט "יש מצב" מיוזמתו של ד"ר ליאור צורף. בשנים האחרונות הרציתי בבית כלא לנוער – אופק, הרציתי בכיתות "נחשון" בהן לומדים נערות ונערים שכמעט כולם ויתרו עליהם. באמצעות הרצאות ותוכנית מנטורינג שבניתי למורים שמלווים אותם, זאת ההזדמנות שלי לומר להם שיש להם אפשרות לבחור בדרך אחרת.


עבורי זאת תחושה מדהימה להבין את כובד האחריותו לסייע לאחרים הזקוקים לכך יותר ממני, גם בתקופות שהאדמה תחת רגליי רועדת.


bottom of page