top of page

איך מחליטים להקים עסק?

איך מתחילים?


בגיל 36 ישבתי במשרדי בעולם המים ואמרתי לסמנכ"ל שלי: "תגיד, אם היינו יודעים קודם על ניהול את מה שאנחנו יודעים עכשיו – איך החיים שלנו היו נראים?" הוא לא היה צריך לומר מילה, המבט שלו אמר הכול. שנינו הבנו שבעולם נורמלי, כל בעל עסק קודם כול עובר הכשרה בבית ספר לניהול.


הבנתי שחייבים להקים בית ספר למנהלים שיעזור לבעלי עסק להימנע מכל הטעויות שאני עשיתי. שם נטמן הזרע הראשון להקמת המכון הישראלי לניהול מעשי. שם החלטתי למצוא את הדרך המדויקת ביותר להפיכת ניהול עסק ממשהו קשה, שיוצר סבל, למשהו שמייצר התרגשות של יצירה.


החיים הם לא פיקניק וגם לא מסע נטול אתגרים. מי שאומר אחרת – משקר. ובכל זאת, רבים מאיתנו, במיוחד עצמאים בעלי עסקים, נעלמים כשמגיעים קשיים גדולים ונותנים להם לסחוף אותנו לאובדן עשתונות ולחוסר עשייה מוחלט.


אני מאמין שעסק הוא מוצלח אם הוא עונה על שלושה תנאים:


1. העסק מוקם מתוך מטרה אחת חשובה מכול: ביום מן הימים ניתן יהיה למכור אותו. בעל עסק מוצלח בונה את העסק כך שביום מן הימים העסק יוכל להתנהל ללא בעליו. אם העסק שלכם הוא "לא למכירה", ורק אתם יכולים לנהל אותו, צר לי אם אני מכעיס אתכם, אבל אתם עבדים של העסק במקרה הרע ופועלים בעסק במקרה הטוב. ביום שתרגישו לא טוב או תרצו לצאת לחופשה, העסק יחדל להתקיים. ומי רוצה לרכוש עסק שתלוי רק באדם אחד?


2. התנאי השני קשור ישירות לראשון: העסק מנוהל באופן שיטתי עם מתודולוגיה ברורה, שמאפשרת לבעליו לבחור אם הוא מעוניין להיות בעסק או במלדיביים; אם הוא מעוניין לפתח את העסק או סתם לשכב על חוף הים. עסק שמנוהל בצורה שיטתית הוא עסק שמעסיק עובדים.


3. הבעלים של העסק מכוון להרוויח הרבה מאוד כסף – עסק מוצלח מרוויח הרבה כסף. כמה זה הרבה? אין לזה גבולכשבאה הקורונה, היא הראתה למה עצמאי חייב לייצר לעצמו רזרבות והכנסות שנותנות לו ביטחון, לא ליום-יומיים, אלא לתקופה של שנים.


האם אתם בשלים להקים או לנהל עסק מצליח?


אני רוצה למנות שלושה צעדים שכל מי שמעוניין לפתוח עסק או להיות מנהל מצוין חייב לדעת, להבין ולהפנים. כדי להצליח בדרך עליכם:


• להחליט מה אתם רוצים.

• להיות מוכנים לשלם כל מחיר כדי להשיג את זה.

• לשלם את המחיר.


למה אני מתכוון? הנה שתי דוגמאות מהחיים שלי: ביום השני לסדנה הראשונה שהעברתי אי פעם, אמרה לי אשתי בהפסקה שהיא צריכה לדבר איתי וסיפרה לי שסבתא שלי נפטרה ושההלוויה באותו יום בארבע אחר הצהריים בחדרה. השעה היתה 12, אני הייתי בתל אביב, ואנשים המתינו להמשך הסדנה בחדר הישיבות. הייתי צריך להחליט מה לעשות. סבתא וסבא שלי היו האנשים הכי קרובים אלי בעולם, ומבחינתי הכאב והצער היו עצומים. האם עלי לומר למשתתפים: "אני מצטער, הסדנה מבוטלת" או להמשיך?


איזה החלטה קיבלתי? אלו מחירים שילמתי?


תצטרכו לקרוא על זה בספרי כשייצא בספטמבר 2022.


הרבה אנשים לא מבינים מה זה אומר שלהצלחה יש מחיר כבד. הם אומרים: "בטח, אין לי בעיה לשלם את המחיר." אבל כשמגיעים לתשלום בפועל, הם נעלמים. מי שרוצה להצליח כבעל עסק, צריך לדעת את זה מראש. אם אתם לא שם – עדיף שתהיו שכירים, ואני לא אומר את זה ממקום של לגלוג, אלא מתוך הבנה של המציאות כפי שהיא.


האם יש לכם המאפיינים ההכרחיים לבעלי עסק ומנהלים מצליחים?


אם החלטתם שאתם בשלים, בואו נדבר על המאפיינים הבסיסיים שחייבים להיות לבעלי עסק ולמנהלים. הנה עשר שאלות שאני מבקש שתענו עליהן בכן או לא. חשוב שהתשובה תהיה כנה.


האם יש לכם את המאפיינים הבאים הדרושים כדי להצליח?


1. תשוקה ומחויבות להצליח – כן/לא

2. אמונה עצמית מוחלטת – כן/לא

3. אסטרטגיה ודרך ברורה אל המטרה – כן/לא

4. רמת אנרגיה גבוהה – כן/לא

5. בהירות ערכים – כן/לא

6. יכולת לייצר חיבור עם אחרים – כן/לא

7. שליטה בתקשורת בין-אישית – כן/לא

8. חריצות – כן/לא

9. נכונות ללמוד – כן/לא

10. חסכנות – כן/לא


בואו נבין מה המשמעות של כל סעיף:


1. תשוקה ומחויבות להצליח – כולנו מכירים שכירים שביום חמישי חוגגים את הגעת סוף השבוע ובמוצאי שבת מרגישים בדיכאון. בעל עסק מצליח וכמוהו גם מנהל מצליח חי בתשוקה אדירה לעסק. אם במוצאי שבת אתם אומרים לעצמכם: "איזה דיכאון, צריך מחר לחזור לעבודה" – סימן שאתם צריכים להחליף עבודה


2. אמונה עצמית מוחלטת – אבי כץ, הבעלים של קרן קופיקס וקרן הגשמה, מספר שהוא לא מגלה לאף אחד את הרעיונות שלו. כשהוא נשאל מדוע, הוא משיב שאם יספר לאחרים על הרעיונות שלו, הם ינסו להניא אותו מלהוציא אותם לפועל. הקושי להאמין במוצר או ברעיון שלנו הוא מאתגר מאוד, ולכן חשוב מאוד לענות על השאלה הזאת בכנות.


3. אסטרטגיה ודרך ברורה אל המטרה – לא רק הדרך צריכה להיות ברורה לכם, צריכה להיות לכם גם מטרה אחת גדולה שבה אתם ממוקדים, ושדבר אינו מסיח את דעתכם ממנה. בעלי עסק שכל דבר קטן מסיט אותם מהמטרה הגדולה שלהם לא יצליחו להשיג את היעדים שלהם.


4. רמת אנרגיה גבוהה – לאף אחד מהעובדים שלכם לא תהיה יותר אנרגיה מאשר לכם. אם אתם עייפים ויש לכם רמת אנרגיה נמוכה, אף אחד לא יוכל לעזור לכם. אם תבואו לעסק עם פרצוף של "אין לי כוח לכלום והלקוחות תקועים לי כמו עצם בגרון" – ככה בדיוק תיראה האנרגיה של העובדים שלכם. אנרגיה והתלהבות הן תכונות סוחפות. אף אחד לא יכול להתעלם מנותן שירות שמתלהב מהעסק שלו. גם לא הקופה. בהמשך נלמד איך מייצרים אנרגיה גבוהה.


5. בהירות ערכים – הערכים שלכם קודמים לכול. שאלו את עצמכם מהם הערכים שלכם לא ביחס לסביבה ולעולם, אלא ביחס לעצמכם. מי אתם מבחינת הסטנדרטים שלכם, מהן אמות המידה שלכם והיכן עובר אצלכם קו הגבול בין מותר לאסור. האם אתם הוגנים כלפי הלקוחות שלכם? האם אתם מבטיחים להם משהו שבמודע אין ביכולתכם להגשים אותו? האם אתם מעגלים פינות בשירות או במקצועיות? האם חוויית הלקוח חשובה לכם יותר מכול?


6. יכולת לייצר חיבור עם אחרים – אי-אפשר להצליח לבד. בעל עסק שפועל לבד הוא בעל יכולת התפתחות מוגבלת. בעל עסק מצליח מייצר לעצמו צוות עובדים נאמן שעובד בצורה אחידה לעבר מטרה אחידה. כדי לשווק ביעילות, אתם צריכים לייצר המון חיבורים דרך נטוורקינג. חיבור הוא אחד הדברים שיאפשרו לכם להתקדם יותר מכל דבר אחר.


7. שליטה בתקשורת בין-אישית – בעלי עסק או מנהלים חייבים להבין את מי שעומד מולם. לצורך כך עליהם לזהות את סוג התקשורת של הלקוחות ושל העובדים שלהם. יש לי לקוחות שהדרך להניע אותם היא להיות קשוח כלפיהם, ויש כאלה שצריכים שאהיה רך כלפיהם. אנשים שונים אלה מאלה, וחייבים לדעת לזהות את הדפוסים של כל אחד מהם. זה תחום מאוד חשוב, בעיקר למכירות.


8. חריצות – זאת התכונה שהכי פשוט להסביר אותה. מעולם לא נתקלתי בבעל עסק עצלן שמצליח. בעלי עסק מצליחים משקיעים ימים כלילות, בעיקר בשנים הראשונות של העסק. מחשבתם נתונה מבוקר ועד ליל להצלחת העסק, והם יעשו כל שביכולתם בשעות לא שעות לטובת הצלחת העסק.


9. נכונות ללמוד – כדי שעסק יצליח, הוא חייב להתחדש ולהתפתח כל הזמן. עסק שעומד במקום, מתחיל בפועל תהליך של גסיסה. עם זאת, מעט מדי אנשים משקיעים בלימוד או מוכנים ללמוד. ככלל, למידה אינה מחייבת הוצאה כספית. ניתן ללמוד מצפייה בראיונות ובסרטונים או מקריאת מאמרים וספרים של בעלי מקצוע אחרים בתחום שלכם בארץ ובעולם. כדי שהעסק שלכם יצמח, תהליך למידה קבוע הוא תנאי הכרחי.


10. חסכנות – התכונה הזאת היא נעלם עבור בעלי עסק ויזמים רבים. השנים הראשונות בעסק אינן פשוטות. הן טומנות בחובן תהליך למידה ולעתים קרובות גם הפסדים כספיים. כל בעל עסק עובר תהליך פנימי של זיקוק הלקוח האידיאלי עבורו, בידול של העסק, בירור השירותים והמוצרים המדויקים של העסק ועוד. כדי לעבור את התקופה הזאת בשלום מבחינה פיננסית, אתם מחויבים לנקוט צעדים פיננסיים שיקטינו את הסיכונים לעסק שלכם בצורה דרמטית. ייתכן שבשנים הראשונות הדבר יגרום לכם מעט חוסר נוחות, אך בפרספקטיבה הנכונה התנהגות כזאת תתברר לכם כהחלטה הנכונה ביותר שעשיתם.


אם עניתם על 10 השאלות, אתם יודעים כעת מהן החוזקות שלכם ועל מה אתם צריכים לעבוד כדי לסגור פערים. צרו תשוקה, התחילו להאמין בעצמכם, בנו אסטרטגיה, עבדו על רמת האנרגיה שלכם, הבינו מהם הערכים שלכם, הציבו סטנדרטים גבוהים, השקיעו בחיבורים, למדו שיטות לתקשורת בין-אישית, ודאו שאתם חרוצים, השקיעו בלמידה והתחילו לחסוך.


איך עושים את זה?


מוזמנים לפנות אלינו לתיאום שיחת ייעוץ בת 30 דקות ללא עלות.




bottom of page