top of page

לא כולם עובדים בהייטקס, או איך מנהלים עובדים ב low tach ?


"אצלנו אין 'התמזמזויות' בעבודה, אני לא מוכן שהעובדים שלי יעבירו את הזמן".

"אני לא מוכנה שהעובדים יעשו לי טיילת בעבודה ויצאו כל 15 דקות לעשן".

"יש לעובדים 5 דקות במהלך משמרת להיות עם הטלפון".

"העובד נעלם לי מעכשיו לעכשיו ואני לא מצליח לתפוס אותו".


אלו חלק מהמשפטים שאנו שומעים מידי יום במהלך תהליכי הייעוץ העסקי שאנו עורכים ללקוחות המכון הישראלי לניהול מעשי.

המשפטים הללו מגיעים בעיקר מבעלי עסקים המנהלים עובדים בעולם ה Low Tech.

אם בעבר מעט מאד מנהלים הבינו את חשיבות הלמידה מיועץ עסקי, כיום אנו נתקלים ביותר ויותר מנהלים מעולמות התעשייה הפשוטה, המבינים כי עליהם לקבל כלים והכוונה על מנת לנהל טוב יותר את העסק שלהם.


מה זה Low Tech?

תעשיית ה Low Tech היא תעשיה פשוטה כמו - טקסטיל, רהיטים, כלי בית, כל מה שניתן לייצר בלי אלקטרוניקה, מחשבים וביוטכנולוגיה. מדובר בטכנולוגיות שקיימות כבר עשרות שנים ומעלה.

בעולמות אלו העבודה לרוב היא פיסית.


המורכבות בניהול עובדים בתעשיית ה Low Tech?

1. תהליכי קליטת עובדים קצרים מאד. בשל "פשטות" העבודה ותנאי הסף הנמוכים לקליטת עובדים, לרוב יהיו תהליכי הקליטה והחפיפה קצרים מאד. הדבר כה שכיח עד כי בתחום הניקיון יש משפט השגור בפי מפקחי הניקיון – "אם יש לו דופק, הוא יכול לעבוד אצלי".

2. שכר העבודה נמוך ולכן המנוע למשיכת עובדים הינו קודם כל – כסף. העובדים לרוב חושבים פחות על אופק במקום העבודה ויותר על התשובה לשאלה "איך אני גומר את החודש". במקרים שכאלו כל הצעת שכר מעט יותר גבוהה עלולה לגרום לעובד לעזוב.

3. עבודה במשרה חלקית / משמרות. לפיכך העבודה נתפסת כמשהו זמני. הדבר מייצר תחלופת עובדים גבוהה.

4. מציאות אישית מורכבת. עובדים רבים מגיעים עם מצוקות אישיות משמעותיות, אשר אינן מאפשרות להם להיות ממוקדים בעבודה.

5. סטנדרטים שונים מאשר הסטנדרטים בעולמות ההיי טק. תודעת השירות, התרבות הארגונית, אופי ההתנהלות יהא לרוב שונה.


אז איך מנהלים עובדים בצורה יעילה יותר בתעשיית ה Low Tech?

1. תהליך חפיפה מסודר וארוך- נכון. מדובר לרוב בעבודות "פשוטות", ואף על פי זאת, חשוב שתהליך החפיפה יהיה מורכב מלפחות שתי פגישות עבודה וחפיפה סבלנית, ארוכה ומנוהלת. אנו נתקלים בהמון בעלי עסקים ש"זורקים" את העובדים שלהם ללא כל חפיפה, הסבר מעמיק וסבלנות לעשיה היומיומית ומופתעים שהעובדים לא עושים את מה שציפו מהם.


2. תכירו אותם, את המוטיבציה שלהם- עובדים שמגיעים ממצב סוציו אקונומי בינוני – נמוך, נושאים עימם המון "מטענים" מורכבים הקשורים לנושאים של בטחון כלכלי ובטחון משפחתי. הכרות מעמיקה את הצרכים הכי מעמיקים שלהם תעניק לכם את היכולת לגלות אמפתיה, סבלנות ואורך רוח רב יותר.


3. אחידות ודוגמה אישית – העובדים שלכם מסתכלים עליכם. במקומות בהם יש מספר מנהלים, הם בוחנים האם כולם פועלים על פי הסטנדרטים, הנהלים והציפיות שהוגדרו. אם קבעתם שתהיה ישיבת צוות אחת לשבוע – תקפידו על זה. אם החלטתכם שיהיו בונוסים בסוף חודש – תקפידו על זה. אם החלטתם שיש זמנים מוגדרים להגעה למשמרת- תקפידו על זה.


4. דברו בכבוד- אל תרימו את הקול שלכם, אל תתייחסו בביטול או בזלזול, גם אם העובד עשה טעות מרה. העובד אינו עבד. הוא שליח שלכם לביצוע מטלה שהוסמך עליה מטעמכם. תסבירו לו את עמדתכם, תקנו אותו - אל תצעקו.


5. תשאלו לפני שאתם "נואמים"- יש לכם משהו לומר לעובד? לפני שאתם שופטים אותו, תשאלו אותו מדוע פעל כפי שפעל. האם הוא מבין את הפער בין הרצוי למצוי? למה זה קרה? האם זה יחזור על עצמו?


6. תאהבו אותו- מחקרים מוכיחים כי לפני הכסף ולפני הבונוסים, הסיבה הראשונה להישארות עובד במקום העבודה קשורה למנהל הישיר. חיבור שכזה יגרום לכם להוביל ולהנהיג עובדים לתקופות ארוכות.


7. תשלמו בצורה הוגנת- בסופו של דבר עם מילים טובות לא הולכים למכולת. שלמו לעובדים בצורה שתאפשר להם לחיות בכבוד וברווחה.



Comments


bottom of page